Blogg2020-05-12T09:59:41+02:00

BLOGG

Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen, vid tangenterna.

Rösta i EU-valet för norra Sveriges skull

5 april, 2019|

Med femtio dagar kvar till valet slår det mig plötsligt: visst förstår väl alla hur viktigt det är att vi röstar i EU-valet? För att vara tydlig, EU har haft stor betydelse för Norrbotniabanans tillblivelse och kommer att ha stor betydelse under lång tid framöver. Din röst behövs ...

Vi är på (järn)väg

19 mars, 2019|

Bloggtexten till poddavsnittet “#8 Vi är på (järn)väg”: Jo, skämten haglar när vi ska sätta rubriken på dagens blogg och podd! Vår allvetande Lokförare kan inte sjå sig utan har påbörjat vandringen längs Norrbotniabanans spår, eller sträckning, eller väg, men till sist blev det fyndigt (järn)väg. Och ja, vi ...

Vilket framgångsår för Norrbotniabanan!

18 december, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#7 God fortsättning”: Först kom regeringens besked om att man bett EU se över möjligheten att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Scandinavian Mediterranean Corridor även kallad ScanMed. Idag börjar korridoren i Palermo och slutar i Stockholm, men den svenska regeringen har begärt att den ska ...

Korridorer hit och korridorer dit

11 november, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#6:1 Från toppluva till stövel": Det är lätt att tappa tråden när vi använder ordet korridor. Men ordet i sig står ju för en lång gång eller en smal remsa och det är väldigt användbart när det gäller att beskriva infrastruktur och transporter. Till exempel talar ...

På resande fot längs södra ScanMed-korridoren

5 november, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#6:2 Från toppluva till stövel": Det var en makalös syn vid inflygningen till Innsbruck! Från ett relativt platt landskap reste sig plötsligt bergskedjan rakt upp i skyn. Det kändes som att kryssa fram mellan bergstopparna innan planet susade ner i dalen och landade. Man undrar om ...

Det första spadtaget – Äntligen!

5 september, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#5 Första spadtaget”: Känslan av födelsedag, förväntan och pirr. Det sammanfattar morgonen den 23 augusti då statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets generaldirektör tog första spadtaget, eller rättare sagt de första rejäla skoporna, till det som ska bli Norrbotniabanan. Ett strålande väder satte guldkant på den historiska ...

Klivet mot drivet

21 juni, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#4 Klivet mot drivet”: Vissa dagar längtar man extra mycket efter Norrbotniabanan. I fredags var det en sådan dag för mig. Då gjorde jag en veritabel turné längs kusten: från examensfirande i Luleå, mellanlandning i Piteå och konferens i Skellefteå innan jag till slut nådde hemmet ...

Ladda fler

Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, BILLERUDKORSNÄS och LKAB.

Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer. Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att: – Ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform. – Tydligt markera allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra projektet.

KONTAKT

NORRBOTNIABANEGRUPPEN Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se

NORRBOTNIABANAN AB Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair Projektledare, Norrbotniabanegruppen +46(0)730-59 60 10