Blogg2019-03-19T14:37:13+00:00

BLOGG

Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen, vid tangenterna.

Norrbotniabanans nordligaste delar

24 oktober, 2019|

Bloggtexten till poddavsnittet #11:2 Det har blivit sen höst när vi fortsätter norrut på vår resa till Norrbotniabanans nordligaste delar. Än finns inga beslut fattade gällande fortsatt planering eller byggande av sträckan Skellefteå-Luleå. När järnvägsutredningarna stängdes runt 2011 hade järnvägskorridorer pekats ut för Norrbotniabanan dragning. Men sedan sattes projektet ...

Almedalen likt en skolavslutning

25 juni, 2019|

Bloggtexten till poddavsnittet #10 Ger Norrbotniabanan mest jämställdhet för pengarna? Ljuvlig är sommardagen då vi sitter nedanför stadshuset i Skellefteå. Semesterkänslan är där men än har vi en sista tröskel att ta oss över innan vi är framme vid ledigheten, Almedalen. Norrbotniabanegruppen har besökt Almedalen varje år sedan ...

Rösta i EU-valet för norra Sveriges skull

5 april, 2019|

Med femtio dagar kvar till valet slår det mig plötsligt: visst förstår väl alla hur viktigt det är att vi röstar i EU-valet? För att vara tydlig, EU har haft stor betydelse för Norrbotniabanans tillblivelse och kommer att ha stor betydelse under lång tid framöver. Din röst behövs ...

Vi är på (järn)väg

19 mars, 2019|

Bloggtexten till poddavsnittet “#8 Vi är på (järn)väg”: Jo, skämten haglar när vi ska sätta rubriken på dagens blogg och podd! Vår allvetande Lokförare kan inte sjå sig utan har påbörjat vandringen längs Norrbotniabanans spår, eller sträckning, eller väg, men till sist blev det fyndigt (järn)väg. Och ja, vi ...

Vilket framgångsår för Norrbotniabanan!

18 december, 2018|

Bloggtexten till poddavsnittet “#7 God fortsättning”: Först kom regeringens besked om att man bett EU se över möjligheten att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Scandinavian Mediterranean Corridor även kallad ScanMed. Idag börjar korridoren i Palermo och slutar i Stockholm, men den svenska regeringen har begärt att den ska ...

Ladda fler

Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, BILLERUDKORSNÄS och LKAB.

Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer. Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att:
– Ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform.
– Tydligt markera allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra projektet.

KONTAKT

NORRBOTNIABANEGRUPPEN
Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se

NORRBOTNIABANAN AB
Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair
Projektledare, Norrbotniabanegruppen
+46(0)730-59 60 10

Eva Lundqvist
Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen
+46(0)70-236 67 89

Gusten Granström
CEO, Norrbotniabanan AB
+46(0)70-665 57 85

sv_SESwedish
sv_SESwedish