Blogg2020-05-12T09:59:41+02:00

BLOGG

Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen, vid tangenterna.

Sträckan Umeå–Dåva

11 juni, 2020|

Bloggtext till poddavsnittet #16 Sträckan Umeå–Dåva: Äntligen går vi ut och kikar på byggområdet. Vi har lämnat parkeringen intill väg 364 vid Ersmark och vandrar 100 meter in i det avverkade området. Där finns Norrbotniabanans spårmitt markerad med en träpinne, röd i toppen. Här är det norra tunnelpåslaget för ...

Bygget av Norrbotniabanan

11 juni, 2020|

Bloggtext till poddavsnittet #15 Bygget av Norrbotniabanan: Nu är det på riktigt! Vi har gjort ett besök på byggarbetsplatsen för sträckan Umeå–Dåva tillsammans med min tidigare kollega Tomas Boström som guide. Minnena från bygget av Botniabanan, där vi båda arbetade, väller fram. Minns du, frågar jag Tomas, att vi ...

Tillbaka till framtiden

23 april, 2020|

Bloggtext till poddavsnittet #14 Tillbaka till framtiden: Det har gått fort att ställa om till andra plattformar att verka från. Digitala möten är vardagsmat och vi fikar då och då via diverse länkar. Det är mysigt på sitt sätt men vi längtar verkligen efter att få träffas igen… utan ...

Tidigare byggstart stärker framtidstron

31 mars, 2020|

Bilden ovan visar; Norrbotniabanans första spadtag 23 augusti 2018 i Umeå, Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, och statsminister Stefan Löfven. Foto: Patrick Trägårdh Mod mina vänner, mod. Det har varit många omtumlande nyheter som ramlat in i takt med att coronaviruset spridit sig över vår jord. En stund blev mediebevakningen ...

Nästan nöjd Lucia

13 december, 2019|

Bloggtext till poddavsnittet #12 Luciatåget: Det känns oförskämt att säga det. Speciellt ett sådant här år när det gått så bra för Norrbotniabanan – men vi vill ha mer. Varje gång vi får ett efterlängtat besked vill vi komma ännu ett steg framåt, vi blir aldrig nöjda. Det har givetvis att ...

Norrbotniabanans nordligaste delar

24 oktober, 2019|

Bloggtexten till poddavsnittet #11:2 Det har blivit sen höst när vi fortsätter norrut på vår resa till Norrbotniabanans nordligaste delar. Än finns inga beslut fattade gällande fortsatt planering eller byggande av sträckan Skellefteå-Luleå. När järnvägsutredningarna stängdes runt 2011 hade järnvägskorridorer pekats ut för Norrbotniabanan dragning. Men sedan sattes projektet ...

Ladda fler

Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, BILLERUDKORSNÄS och LKAB.

Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer. Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att: – Ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform. – Tydligt markera allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra projektet.

KONTAKT

NORRBOTNIABANEGRUPPEN Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se

NORRBOTNIABANAN AB Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair Projektledare, Norrbotniabanegruppen +46(0)730-59 60 10

Eva Lundqvist Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen +46(0)70-236 67 89

Gusten Granström CEO, Norrbotniabanan AB +46(0)70-665 57 85