Podd2019-03-19T14:37:47+01:00

PODD

Norrbotniabanegruppens podcast “En bana – tre spår” tar upp infrastrukturprojektet Norrbotniabanan som är så mycket mer än bara en ny järnväg. Hur kan detta spår i norr vara så viktigt för hela Sverige och Europa? Projektledaren Elisabeth Sinclair (fjärde generationen av fem möjliga i järnvägsbranschen och med en gedigen kunskap inom området) och kommunikatören Eva Lundqvist (tvåfaldig tågluffare med nyupptäckt infrastrukturkärlek) spårar svar på olika järnvägsfrågor med anknytning till Norrbotniabanan. Till hjälp har de Lokföraren (spelad av Olof Wretling) som i varje avsnitt befinner sig på ett järnvägsspår någonstans i Sverige.

#20 Julspår

22 december, 2020|

Vad har hänt i projektet Norrbotniabanan under 2020? Det sammanfattar vi med tillbakablickar på tidigare avsnitt från året. Hur har pandemin påverkat arbetet? Vad var det för glädjande besked som kom under våren? Och varför kan man boka biljetter på Norrbotniabanan fram till 24 januari 2021? Vi tar även ...

#19 Hela Norrbotniabanan. Nu!

4 december, 2020|

Längtar du efter Norrbotniabanan? Vill du vara med och påverka? Då ska du lyssna på detta poddavsnitt där vi dyker ned i Trafikverkets inriktningsunderlag och vårt remissvar på detta. Vi går in på kalabaliken i Bryssel kopplat till långtidsbudgeten och vad det har för påverkan på detta stora järnvägsprojekt ...

#18 Järnvägsbranschen är framtiden

23 november, 2020|

Detta avsnitt lanserar vi i samband, och i samarbete, med ForskarFredag 2020 i Skellefteå som i år har temat ”Forskning för en hållbar framtid”. Vårt inspel är att lyfta forskning kopplat till järnväg – men även kompetensförsörjningen, för behovet av arbetskraft till järnvägsbranschen är stort. Och oavsett vad du ...

#17 Spår som fyller år

21 september, 2020|

I detta avsnitt uppmärksammar vi Botniabanan som nyligen fyllt 10 år, Elisabeth passar på att avslöja ett smaskigt arkeologiskt fynd kopplat till banan. Vi tar även upp vad som hänt i projektet under sommaren samt blickar framåt i det kommande beslutet från EU om en förlängd godskorridor, Skandinavien-Medelhavet. Projektledarna ...

#16 Sträckan Umeå–Dåva

12 juni, 2020|

I detta avsnitt sitter vi mitt i avverkningskorridoren för Norrbotniabanan mellan Umeå–Dåva. Vi fortsätter att prata med Tomas Boström från Trafikverket, projektledaren för sträckan. Vilka är de största utmaningarna med bygget? Varför är detta ett prioriterat projekt? Och hur hanteras alla massor? Tomas, som i sommar arbetat 40 år ...

#15 Bygget av Norrbotniabanan

12 juni, 2020|

Visste du att bygget av Norrbotniabanan pågår mellan Umeå och Dåva? I detta avsnitt träffar vi Tomas Boström på Trafikverket, projektledare för sträckan. Han är dessutom tidigare kollega med Elisabeth från bygget av Botniabanan, så det blir mycket jämförelser mellan de två stora infrastrukturprojekten. Vi kommer även in på ...

#14 Tillbaka till framtiden

23 april, 2020|

Hur påverkar den omtumlande pandemin det dagliga arbetet i projektet Norrbotniabanan? Fortskrider Trafikverkets planering upp mot Skellefteå ändå? Och hur kan denna nya järnväg vara en katalysator i framtiden, efter Corona? Det tar vi bland annat upp i detta avsnitt, vi pratar även om bromstesterna på Haparandabanan och sovkapslar ...

#13 Det våras för spåren

3 mars, 2020|

I detta avsnitt tar vi upp två glädjande besked för järnvägsspår i norra Sverige. Dels så har tågtestbanan mellan Arvidsjaur och Jörn fått klartecken från Trafikverket, en idé som offentliggjordes för sju år sedan. Hur den uppkom berättar idékläckaren Lars-Åke Tjernström mer om. Sedan så har regeringen tillstyrkt ansökan ...

#12 Luciatåget

13 december, 2019|

Vi sammanfattar året som gått med bland annat att Norrbotniabanan fanns med som en egen punkt i januariavtalet, att den första sträckan längs banan har vunnit laga kraft, länsstyrelsens resursbrist samt hur viktigt det är att fortsätta att prata om Norrbotniabanans betydelse för regionen, nationellt samt Europa. Och behovet ...

Ladda fler

Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, BILLERUDKORSNÄS och LKAB.

Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer. Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att: – Ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform. – Tydligt markera allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra projektet.

KONTAKT

NORRBOTNIABANEGRUPPEN Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se

NORRBOTNIABANAN AB Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair Projektledare, Norrbotniabanegruppen +46(0)730-59 60 10

Eva Lundqvist Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen +46(0)70-236 67 89

Gusten Granström CEO, Norrbotniabanan AB +46(0)70-665 57 85