NORRBOTNIABANANS FÖRVERKLIGANDE
Det är Trafikverket som planerar och bygger Norrbotniabanan. Arbetet är indelat i två etapper, Umeå–Skellefteå och Skellefteå–Luleå.
Besök trafikverket.se/norrbotniabanan om du vill veta mer om pågående planering och bygge.
I tidsaxlarna nedan kan du följa milstolpar kopplat till arbetet med Norrbotniabanan.
FÖRSTA ETAPPEN, UMEÅ–SKELLEFTEÅ
Trafikverkets samtliga järnvägsutredningar för Norrbotniabanan är nu beslutade. Här kan du se järnvägskorridoren i sin helhet mellan Umeå och Luleå.
Järnvägsutredning: Syftar till att ta fram en korridor för en framtida sträckning av Norrbotniabanan.
Planeringen för sträckan Umeå–Skellefteå finansieras med hjälp av medel från EU samt via Västerbottens och Norrbottens regionala transportplaner.
Norrbotniabanans första järnvägsplan (JP01) fastställs.
Fastställelse: När Trafikverket är helt klar med sin planering och granskning fastställer Trafikverket järnvägsplanerna. Därefter finns det, under en kortare tidsperiod, möjlighet att överklaga planerna.
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen för de kommande tio åren där Norrbotniabanans första etapp finns med, från Umeå till Skellefteå.
Nationella infrastrukturplanen: Endast infrastrukturobjekt som regeringen lyft in i den nationella infrastrukturplanen kan genomföras. Finns objekt inte med här byggs de inte heller av staten.
Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon och statsminister Stefan Löfven tar ett första spadtag för Norrbotniabanans inledande sträcka, Umeå–Dåva.
Beslutet innebär att Trafikverket nu kan starta processen med att förvärva och tillträda den mark som behövs för bygget av järnvägen.
Laga kraft: Om inga överklaganden inkommer till Trafikverket efter fastställelse vinner järnvägsplanerna laga kraft. Överklagas planerna går överklagandena till regeringen för avgörande.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och infrastrukturminister Tomas Eneroth installerar tillsammans den första rälsen på Norrbotniabanan.
Läs mer i detta blogginlägg.
Trafikverket fastställde samtliga järnvägsplaner för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå (JP02-JP07).
Fastställelse: När Trafikverket är helt klar med sin planering och granskning fastställer Trafikverket järnvägsplanerna. Därefter finns det, under en kortare tidsperiod, möjlighet att överklaga planerna.
Järnvägsplanerna för Norrbotniabanans sträckning mellan Dåva och Skellefteå har överklagats till regeringen. Trafikverket inväntar regeringens beslut i frågan.
Om regeringen avslår ett överklagande får den berörda järnvägsplanen laga kraft i och med regeringens beslut. Om regeringen godtar ett överklagande kan planen behöva arbetas om, helt eller delvis.
Norrbotniabanans dragning mellan Dåva och Skellefteå vann laga kraft efter att regeringen avslagit överklagandena på de berörda järnvägsplanerna.
Beslutet innebär att Trafikverket nu kan starta processen med att förvärva och tillträda den mark som behövs för bygget av järnvägen.
ANDRA ETAPPEN, SKELLEFTEÅ–LULEÅ
Trafikverkets samtliga järnvägsutredningar för Norrbotniabanan är nu beslutade. Här kan du se järnvägskorridoren i sin helhet mellan Umeå och Luleå.
Järnvägsutredning: Syftar till att ta fram en korridor för en framtida sträckning av Norrbotniabanan.
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen för de kommande tio åren där Norrbotniabanan finns med i sin helhet, från Umeå till Luleå. Det innebär att finansiering nu finns för att påbörja planeringen mellan Skellefteå och Luleå, samt för en byggstart.
Nationella infrastrukturplanen: Endast infrastrukturobjekt som regeringen lyft in i den nationella infrastrukturplanen kan genomföras. Finns objekt inte med här byggs de inte heller av staten.
Trafikverket inleder arbetet med framtagande av järnvägsplaner för sträckan Skellefteå–Luleå.