Trafikverket föreslår tidigareläggningar för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Det framgår av den rapport som Trafikverket överlämnar till regeringen.

Läs mer i Trafikverkets pressmeddelande

Det är ett ambitiöst arbete gjort av Trafikverket, men målår för Norrbotniabanans färdigställande saknas fortfarande. Både för sträckan Umeå–Skellefteå samt Skellefteå–Luleå.

Avsaknaden av målår påverkar bland annat kommunernas planering av resecentrum samt operatörernas inköp av de tåg som ska trafikera Norrbotniabanan.
Det är viktigt att regeringen fastställer ett årtal för banans färdigställande på samma sätt som EU fastställt årtalet 2030 för när det euroepiska stomnätet ska stå klart (där Norrbotniabanan ingår).

Regeringen bör redogöra hur Sverige ska genomföra sina åtaganden inom TEN-T för ett färdigställande av stomnätet till år 2030 och till år 2050 för det övergripande nätet.