Bloggtext till poddavsnittet #26 I sin heliga längd!

I arbetet med Norrbotniabanan kliver nu fler aktörer in på banan och tempot ökar i och med regeringens besked i somras om att starta planeringen mellan Skellefteå och Luleå. Något som också driver på tempot är de många och gigantiska hållbara investeringar som sker i norr och det är klart att vi ska matcha dessa med en hållbar infrastruktur! Samtidigt arbetas det på för fullt i kommuner och regioner för att människor ska flytta hit, ha någonstans att bo, skolor att gå i och givetvis ett brett fritidsutbud. Tänker på poddens underrubrik, “tillväxt, hållbarhet och människa”, det är verkligen runt dessa tre ord vi snurrar!

Äntligen har vi kommit ut på vårt första partievent! Det blev en resa till Helsingborg i oktober på Moderaternas arbetsstämma.  Det kändes nästan som vanligt, förutom då att samtliga hade vaccinationsbevis med sig. Och fortfarande är vi lite försiktiga med handskakningar, så det blev en hel del armbågshälsningar. Spännande var att alla hört talas om batterifabriken i Skellefteå och många kände till de stora investeringarna i norr.


Elisabeth Svantesson (M), Vice ordförande Finansutskottet, och Maria Stockhaus (M), ledamot i Trafikutskottet var två av flera besökare i vår monter under Moderaternas arbetsstämma.

Stödet för Norrbotniabanan hos Moderaterna är starkt, men ännu finns inget skrivet om vad som gäller vid en framtida regeringsbildning. Tidigare i år gav visserligen Moderaterna ett erbjudande kallat Landsbygdspaketet till Centerpartiet i vilket de skrev “…Moderaterna kommer därför, om Centerpartiet släpper fram en moderatledd regering, att se till att Norrbotniabanan börjar byggas”. Centerpartiet sa nej till erbjudandet, men det visar att Norrbotniabanan finns i tanken hos Moderaterna. (Och för de som undrar så pågår ju bygget för fullt.)

Vi närmar oss ett valår och det känns. Under valåret 2022 blir det viktigt för alla partier att redovisa hur man ställer sig till färdigställandet av Norrbotniabanan. Frågor som måste besvaras är när man tänker sig att banan ska stå klar, om man tänker sig att den byggs i ett svep och i sin helhet. Det här handlar inte bara om ett svar till oss, kommunerna och regionerna utan också till näringslivet som gör dessa gigantiska hållbara investeringar. Vill man stötta hållbara investeringar med en hållbar infrastruktur? Vi följer alltid vad som händer i politiken eftersom det kan påverka bygget av Norrbotniabanan.  Lite för spännande blev det dock efter att Socialdemokraterna fick en ny partiledare i Magdalena Andersson och den efterföljande processen med omröstning av statsminister. Helst vill man att politiken sitter still i båten när framdriften av Norrbotniabanan är så stark och för att alla ska kunna fokusera på det fortsatta planeringsarbetet.  Ett regeringskaos kan försena vissa beslut som senare slår mot projektet. Idag vet jag inget politiskt parti som inte vill ha Norrbotniabanan, men det har funnits olika meningar om när den ska byggas och vara färdigställd. Därför gäller det nu för oss alla att inte luta oss tillbaka utan fortsätta kommunicera med politiken tills den sista rälen är lagd.

Under vårt deltagande på Logistikdag Norr träffade vi Trafikutskottets vice ordförande Anders Åkesson som är och har varit en viktig kontakt in i politiken. Nu lämnar han nu politiken efter fyra mandatperioder och 16 år i riksdagsarbetet, men vi fick lite lugnande ord på vägen gällande genomförandet av Norrbotniabanan.

 Trafikutskottets vice ordförande Anders Åkesson (C) på Logistikdag Norr i Luleå 17 november 2021.

Det blev publikrekord under Logistikdag Norr! Jag tror att vi är många som längtat efter att få träffas och diskutera effekten av de gigantiska gröna investeringarna i norr och de många ringar på vattnet som de ger och hur vi ska matcha dessa med hållbar infrastruktur. Den förfärliga urspårningen på Malmbanan visar verkligen hur sårbart systemet är och att det måste förstärkas. Sen smittades vi väl alla av Northvolts entusiastiska presentatörer och äntligen har vi fått hålla en bit järnsvamp i handen!

Det talades också mycket om vikten av samarbeten på Logistikdagen och vi instämmer. Vi ser att det blir fler och fler aktörer i projektet Norrbotniabanan samtidigt som antalet samarbeten och samverkan i mindre frågor ökar. Nu gäller det att vi alla tillsammans för planeringsarbetet framåt för att färdigställandet av banan ska kunna ske så fort och smidigt som möjligt. Politiska splittringar kommer inte att föra projektet framåt. Frågor och funderingar måste bli besvarade och då är Trafikverket en viktig part. Till exempel ligger  järnvägskorridorerna där de ligger och kommer inte att ritas om. Nu ska vi istället fokusera på var, inom järnvägskorridoren, järnvägens exakta placering ska vara.

Direkt efter Logistikdagen bar det av till Uleåborg för att delta vid Gränsregionalt forum där representanter från Nordens alla gränsråd/gränskommittéer träffas för att diskutera samarbeten som kan underlätta en gränsöverskridande vardag, som exempelvis infrastruktur. Här är Norrbotniabanan en viktigt del kopplat till Haparandabanan och gränsen över till Finland samt Malmbanan och gränsen över till Norge. Den nystartade trafiken mellan Luleå och Haparanda visar på ett ökat intresse och redan i december ser det ut att bli en justering av tidtabellen som ökar möjligheterna till arbetspendling från Luleå och Boden till Haparanda. Mycket spännande utveckling!

Nu väntar vi på Trafikverkets förslag till ny Nationell Infrastrukturplan som presenteras den 30 november. Samma dag presenteras också det särskilda uppdraget som Trafikverket fick i september och som fokuserar på tidigarelagda infrastrukturinvesteringar i Norrbotten och Västerbotten. Våra förväntningar är givetvis höga. Förutom att banan i sin helhet måste finnas med ser vi ju gärna att medel avsätts för en byggstart från Skellefteå till Luleå. I den nu gällande planen finns 7 miljarder för sträckan Umeå-Skellefteå och här måste ju resterande finansiering läggas till. Hur det blir får vi återkomma till.

Enormt glädjande var det att träffa Marie Eriksson, projektledare för Norrbotniabanan på Trafikverket, för att höra om planeringen vidare norrut, sträckan Skellefteå-Luleå.

Marie Eriksson, projektledare för Norrbotniabanan på Trafikverket.

Det känns underbart att arbetet kommit igång av Norrbotniabanan, i sin heliga längd!

/ Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen