Bloggtexten till poddavsnittet #11:1 Skellefteå-Luleå
Det är fint att vara tillbaka på jobbet för det finns massor med arbete att göra. Som ni hör i podden rör vi oss norrut längs den del som ännu inte har något beslut om att byggas. Det är en ständig oro att bygget ska stanna av i Skellefteå. Kampen om investeringar i järnvägsutbyggnad i Sverige är stenhård och därför är det otroligt viktigt att vi, i nästa Nationella transportplan, får beskedet att Norrbotniabanan i sin helhet till Luleå ska byggas.
Det handlar mer än någonsin tidigare om att skapa nödvändiga förutsättningar för en hållbar tillväxt i hela Sverige – med övre Norrland som en av de viktigaste motorerna. Vanligtvis hade regeringen vid det här laget skickat ett inriktningsbeslut till Trafikverket för arbetet med transportplanen. Men vi får ge oss till tåls. Arbetet är minst sex månader försenat på grund av den sena regeringsbildningen.
Vi får också många frågor om skrivningen i januariavtalet där det uttryckligen står att arbetet med Norrbotniabanan ska intensifierats. Nu har Norrbotniabanan AB i samarbete med Trafikverket börjat kika på hur detta kan ske. Vi väntar med spänning att få se var det landar och hur det säkrar projektets framdrift.
Kompetensförsörjningen
Ni som har sett teasern till poddavsnitt #11:1 förstår nog att vår Lokförare hamnat på etableringsplatsen för Northvolt. I dagsläget är det en yta som är hela 100 fotbollsplaner stor. Imponerande! Ytterligare en lika stor etapp ska byggas och totalt kommer Northvolt att behöva 2500 personer till sin fabrik.
Teasern till poddavsnittet med lokföraren (spelad av Olof Wretling) på Northvolts etableringsplats i Skellefteå.
Hela övre norrlandskusten får en roll i att hantera kompetensförsörjningen. Familjer kommer att vilja bo på en ort, men kanske arbeta på andra. Och med Northvolt har just den utvecklingen blivit ett allt viktigare argument för att bygga banan.
Redan innan satsningen var norra Sverige en region som behövde knytas samman. Bostäder och möjlighet att arbetspendla snabbt längs kusten har under en lång tid behövts för att skapa mer dynamiska arbetsmarknader och det kan bara göras genom att bygga Norrbotniabanan.
För det är en attraktiv region vi bor i. EU har i sitt Social Progress Index pekat ut Norr- och Västerbotten som EU:s bästa plats att bo på bland 270 regioner. Med större arbetsmarknader, utvecklad infrastruktur bygger vi vidare på den positionen på ett klokt sätt – som en långsiktigt hållbar tillväxtregion.
Louise Elander Degerstedt, läkare. Nyinflyttad till Skellefteå
Lös resursbristen hos Länsstyrelsen
Under sommar har media rapporterat om Länsstyrelsens resursbrist gällande Norrbotniabanan. På deras bord ligger att handlägga ett antal ärenden gällande framför allt miljö, men etableringen av Northvolt och flera gruvärenden gör att Länsstyrelsen inte hinner med sitt arbete i den takt som är önskvärd.
Därför riskerar Norrbotniabanan att försenas med fyra år om inte extra medel tillskjuts, vilket känns helt fel. Ska en resursbrist på fyra miljoner verkligen bromsa ett 30 miljarders projekt? Svaret borde onekligen vara nej.
Bolaget Norrbotniabanan AB har nyligen skickat iväg en skrivelse till regeringen och Näringsdepartementet om att denna fråga måste lösas, se pressmeddelandet via länken. Vi fortsätter att trycka på för att få frågan löst. Du kan läsa om skrivelsen i vårt pressrum under ”Pressmeddelanden”.
Vi som arbetar för Norrbotniabanan kommer inte att vara nöjda förrän den sista rälsen är lagd. Idag finns endast en järnvägskorridor från Skellefteå och norrut och inget planeringsarbete pågår. Allt medan det är full fart söderut. På Trafikverkets sida finns kartor som visar korridorens dragning.
Men det är bara att spotta i nävarna och vilken tur att hösten är här för det fortsatta arbetet!
På återhörande, Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen