Vi vet hur det är. Man har fullt upp med sin egen värld. Därför gör vi det superenkelt. Det är i norra Sverige tillväxten sker! Här är fem fakta som beskriver varför Norrbotniabanan borde stått klar i går.
Omställningen leds från norr – för hela Sverige.
I Norrbotten och Västerbotten står industrisatsningar inom fossilfritt stål, gröna batterier och vätgas sida vid sida med kunskapsledare inom tjänstesektorn i ett område med Europas allra bästa sociala hållbarhet enligt EU:s social progress index. Det ger en riktigt stark utgångspunkt för en region som är en av ledarna i den hållbara omställningen.
1 400 miljarder är riktigt mycket pengar.
Beräkningar visar att investeringarna i norra Sverige omfattar över 1 400 miljarder kronor. Det är lika mycket som hela Sveriges inkomster från skatter och mer än 50 gånger större än den årliga budgeten för vårt lands försvar. Investeringar i grön omställning i norra Sverige är viktigt för svensk konkurrenskraft.
Inflyttningen är större än någonsin.
Arbetstillfällena har ökat med över 10 000 jobb de senaste åren och prognosen är tio gånger fler. Fler jobb ger ännu fler människor, inte minst från utlandet eftersom arbetslösheten är låg i norra Sverige. Till exempel växer både Skellefteå och Umeå så det knakar och flera andra platser i norr står i startgroparna för liknande expansion.
EU har fattat grejen.
Under de senaste fem åren har ett flertal beslut tagits som understryker att EU ser norra Sverige som en positiv kraft för hela Europas framtid – med särskild tyngdpunkt på det kunnande inom platsbundna näringar och energi som finns här. Dessutom får de arktiska gränsövergångarna till Finland och Norge allt större betydelse.
Nu måste bygget av Norrbotniabanan ta fart!
Norrbotniabanan sträcker sig de 27 milen längs kusten mellan Umeå och Luleå. Hade den funnits på plats i dag så hade kompetensförsörjning och tillväxt underlättats rejält. Inte bara längs banans sträckning, utan också i orter som Boden, Kalix, Haparanda, och många fler i norra Sverige. Dessutom bidrar den med efterlängtad transportkapacitet för vidareförädling – både söderut i Sverige och vidare ut i Europa.
Tack för att du läste.
Vänliga hälsningar och allt gott önskar: Richard Carstedt, regionråd Region Västerbotten. Anders Öberg, regionråd Region Norrbotten. Janet Ågren, kommunalråd Umeå. Petra Andersin, kommunalråd Robertsfors. Lorents Burman, kommunalråd Skellefteå. Kata Nilsson, kommunalråd Piteå. Carina Sammeli, kommunalråd Luleå. Claes Nordmark, kommunalråd Boden. Susanne Andersson, kommunalråd Kalix. Nina Waara, kommunalråd Haparanda. Anders Hjalmarsson, Vd, Västerbottens Handelskammare. Linda Nilsson, Vd, Norrbottens Handelskammare.