På ett frukostseminarium i början av oktober, arrangerat av riksdagsledamöterna Isak From (S) och Mattias Karlsson (M) i samarbete med Jan Ots, projektledare för Arctic Rail och Elisabeth Sinclair projektledare för Norrbotniabanegruppen, diskuterades behovet av järnvägsinvesteringar i norra Sverige.

Fokus låg på samarbete och fungerande infrastruktur för att säkerställa Sveriges tyngsta godstransporter på Malmbanan och kompetensförsörjningen i norr. Diskussionen täckte även behovet av snabbare finansiering för att påskynda både Norrbotniabanan och Malmbanan. Skellefteås snabba utveckling togs upp som ett exempel på regionens tillväxt med behov av fler människor, nya bostäder och utbildningssatsningar. Artic Rails gränsöverskridande samverkan lyftes fram som en nyckel för framtida järnvägstransporter där Malmbanans strategiska betydelse både för industri och Sveriges säkerhet noga underströks med anledning av Sveriges Nato-medlemskap.

TALARE

Gusten Granström
Vd Norrbotniabanan AB

Moderator, Elisabeth Sinclair
Projektledare Norrbotniabanegruppen

Helena Renström
Head of Society Expo 2026, Skellefteå kommun

Jan Ots
Project Manager Arctic Rail

Niklas Johansson
Direktör kommunikation och klimat, LKAB

Niklas Rossbach
Försvarshögskolan

SAMMANFATTNING AV SEMINARIET
Elisabeth Sinclair inledde med att betona Norrbotniabanans betydelse och behovet av järnvägsinvesteringar i norra Sverige. Hon lyfte vikten av samarbete med olika aktörer och vikten av fungerande infrastruktur för kompetensförsörjning i norr.


Gusten Granström, vd Norrbotniabanan AB

| När står Norrbotniabanan klar?
Gusten Granström, Norrbotniabanan AB

Tre frågor stod i fokus när Gusten Granström pratade om Norrbotniabanan, nämligen när står Norrbotniabanan klar i sin helhet, hur ökar vi effektiviteten i det fortsatt arbetet och hur säkerställs finansieringen för hela banan? Han betonade de utmaningar som finns i det fortsatta arbetet med realiseringen av Norrbotniabanan och det stora behovet av att påskynda processen. Han informerade om aktuellt läge för det pågående bygget av banans första 12 km, och frustrationen i väntan på regeringens byggstartsbeslut för sträckan Dåva-Skellefteå. Väntan är ett stort bekymmer för de berörda kommunerna som inte vet när deras egna åtaganden ska starta eller när de ska stå klara. Väntan på regeringens byggstartsbeslut har pågått i nästan tio månader. Detta efter över ett års väntan på regeringens avgörande av överklagningarna längs sträckan. Det finns en känsla av att det finns luft i systemet, kanske för att hamna rätt i den nuvarande nationella infrastrukturplanen. Detta istället för att intensifiera projektet. Trafikverkets planering för Norrbotniabanan norrut, mellan Skellefteå-Luleå, fortgår.


Helena Renström, Head of Society Expo 2026, Skellefteå kommun

| Kompetensförsörjning – hjärtat i den hållbara samhällsomvandlingen
Helena Renström, Skellefteå kommun
Behovet av ny järnvägsinfrastruktur i norra Sverige är stort, särskilt för kompetensförsörjningen. Helena Renström, projektchef för Skellefteå kommun och ansvarig för Society Expo 2026, betonade vikten av att säkerställa rätt kompetens för framtiden. Hon presenterade Skellefteås utveckling efter de strategiska besluten 2015 om hållbar tillväxt och grön industri. Sedan 2021 har nästan 700 företag etablerats i Skellefteå, med Northvolt som den största. Helena nämnde befolkningsökningen, byggandet av 9000 bostäder, investeringar i infrastruktur och vikten av att attrahera och behålla kompetens. Hon betonade även investeringar i utbildning, med flera universitet och en stark vuxenutbildning i Skellefteå, samt vikten av att skapa en attraktiv plats för både svenska och internationella invånare genom att förbättra kultur- och föreningsutbudet.
Presentation för nedladdning (PDF)


Jan Ots och Henrik Kangas Arctic Rail – A Cross-Border Collaboration

| För ökad konkurrenskraft och säkerhet genom en robust järnvägsinfrastruktur
Jan Ots och Daniel Kangas, Arctic Rail 
Jan Ots presenterade den nybildade intresseorganisationen Artic Rail och behovet av gränsöverskridande samverkan för järnvägsinfrastrukturen. Han betonade vikten av samarbete mellan länderna i norr och aktörer för att förbättra järnvägssystemet i de nordligaste regionerna. Projektet Arctic Rail syftar till att öka samordningen mellan myndigheter, kommuner, regioner och företag i norra Sverige, Norge och Finland.

Daniel Kangas betonade vikten av teknikutveckling och att inkludera små och medelstora företag i processen. Han nämnde också att det är viktigt att ha en helhetssyn på järnvägssystemet och att samarbeta över gränserna för att möta framtida utmaningar.
Presentation för nedladdning (PDF)


Niklas Johansson, direktör kommunikation och klimat, LKAB

| Malmbanans potential och brister
Niklas Johansson, LKAB
Niklas presenterade LKAB:s verksamhet där företaget står för 80% av EU:s produktion av järnmalm. LKAB levererade över 25 miljoner ton järnmalmsprodukter under 2023 och hade en omsättning på nästan 43 miljarder kronor. Vinsten före skatt låg på nästan 20 miljarder kronor. Då förstår man att det syns i Sveriges siffror för BNP när Malmbanan står stilla.

Niklas redogjorde för utmaningarna med Malmbanan och betonade järnvägstransporternas betydelse och de ekonomiska konsekvenserna av störningarna. En urspårning i december stoppade malmbanan i 65 dagar, vilket kostade 100 miljoner kronor om dagen – ett stort tapp för statskassan.

LKAB gör flera saker kortsiktigt för att hantera situationen med kapacitetsbrist. Bland annat har man medvetet dragit ner produktionen med 1 miljon ton, vilket inte är roligt när man har kunder som ropar efter produkterna. Dessutom har man gjort stora investeringar i egna vagnar, uppgraderade lok, ny lokverkstad. Samtidigt har underhållet av banan ökat från sex veckor per år till tjugo och det är många som vill nyttja spåren. Diskussioner pågår löpande med Trafikverket för att se hur man kan nyttja systemet fullt ut, men sedan kommer frågan om framtida kapacitet. För att LKAB:s framtidsplaner ska kunna genomföras, med ökad produktionen och utvecklandet av nya produkter, måste investeringar göras i banan.
Presentation för nedladdning (PDF)


Niklas Rossbach, Försvarshögskolan

| Malmbanans strategiska betydelse och konsekvenser av Sveriges NATO-inträde
Niklas Rossbach, Försvarshögskolan
Med det förändrade säkerhetsläget i omvärlden, särskilt i vårt närområde, blir den militära mobiliteten i Sverige och Europa allt viktigare. I detta sammanhang får Malmbanan en än större strategisk betydelse, något Niklas betonade. Det gäller Sveriges försörjning och militära mobilitet, särskilt med Nato-medlemskapet.

Han betonade vikten av investeringar och underhåll för att möta framtidens behov då malmbanan är en potentiell livsnerv för Sverige särskilt i händelse av krig eller andra kriser. Han nämnde att Malmbanan är viktig för att transportera både civila och militära varor och att den har en strategisk betydelse för Sveriges säkerhet. Niklas diskuterade också hur det förändrade säkerhetsläget i omvärlden gör det ännu viktigare att investera i och underhålla malmbanan för att säkerställa att den kan möta framtidens behov.