Planeringen av Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå, 130 km ny järnväg, har slutförts enligt plan. Ansökan till EU, där Norrbotniabanan AB stod som sökande med Trafikverket som partner, omfattade 200 miljoner kronor varav 100 miljoner kom från EU och resterande delen från regionala medel.

– Det här är en riktig framgångssaga, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, och fortsätter, Trafikverket har gjort ett imponerande arbete när det gäller kvalité och inte minst att hålla tidsplan. Utan regeringen, regionernas och framför allt EU:s stöd hade detta inte gått att genomföra. Nu gläds näringslivet åt att bygget pågår samt planeringen av banans andra etapp påbörjats, nu återstår frågan ”Hur fort kan banan byggas och när kan den stå klar?”.

Projektet ansökte våren 2015 om medfinansiering från EU via den så kallade CEF- fonden (Europeiska unionens fond för ett sammanlänkat Europa). CEF-fonden syftar bland annat till att vara en katalysator för igångsättning av infrastrukturprojekt. Norrbotniabanan AB hade vid två tidigare tillfällen gjort liknande ansökningar, men inte fått regeringens stöd. Stödet från landets regering är en förutsättning för att ansökan ska behandlas i EU.

Vid regeringsskiftet 2014 var regeringen tydlig med att Norrbotniabanan skulle byggas, och året därpå gav regeringen sitt stöd till ansökan från Norrbotniabanan AB med Trafikverket som partner. Ansökan beviljades av INEA i juli 2015. Ansökans omfattning låg på 200 miljoner SEK varav 100 miljoner kom från EU och resterande delen kom från regionala medel. Eftersom Norrbotniabanans slutmål är Luleå, så gick även Region Norrbotten in med finansiering i projektet för att tydligt signalera till EU och INEA (som hanterar ansökningarna) att projektet var efterfrågat och prioriterat i båda länen. I ansökan prioriterades delsträckan mellan Umeå och Dåva på 12 km eftersom denna har varit hett efterlängtad av Umeå kommun för att nå företagsparken Dåva där två värmekraftverk förser staden med stora mängder av fjärrvärme. Bygget på delsträckan påbörjades under 2017 och skall vara färdigställt under 2024.

Planeringen för resterande sträcka till Skellefteå färdigställdes i år och håller på att slutgranskas av Trafikverket inför fastställelse. Därefter kan bygget ta vid.
– Ja, det här är ett angeläget projekt inte bara för norra Sverige utan också för Sverige och EU, säger projektchef Lars Bergdahl på Trafikverket. Vi har mycket engagerade medarbetare i projektet och det är viktigt för att få ett bra resultat på ett så omfattande projekt. Nu organiserar vi oss för att växla upp inför planeringen norrut och för att bygget påbörjas längs hela den första etappen.

– Nu är sju år till ända och vi kan se tillbaka på ett fantastiskt samarbete som kunnat genomföras tack vare det finansiella stödet och det gemensamma arbetet, säger Gusten Granström. Vi vill rikta ett särskilt stort tack till EU och INEA för gott samarbete och givetvis möjligheten att få igång detta järnvägsbygge som är ett hett efterlängtat verktyg för att nå full effekt av de gigantiska investeringarna som görs i norra Sverige. Investeringar som för närvarande ligger i framkant i den europeiska klimatomställningen. Nu vill vi se att planeringen går lika smidigt norrut gärna med fortsatt stöd från EU i samarbete med regeringen, Trafikverket och INEA.

Kontaktpersoner
Gusten Granström, Vd Norrbotniabanan AB
Lars Bergdal, Projektchef Trafikverket

Pressmaterial och tidigare utskick hittar du i vårt pressrum.