28 april, 2025

Hur kan vi påskynda utbyggnaden av den norra delen av EU:s nordligaste transportkorridor?

I slutet av april arrangerades ett frukostseminarum i Riksdagshuset av Nya Ostkustbanan AB, Norrbotniabanegruppen, och North Sweden European Office. Värdar för mötet var Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C) och Maria Stockhaus trafikpolitisk talesperson (M).

Foto: Anna Rut Fridholm

SAMMANFATTNING AV SEMINARIET
Under seminariet diskuterades de utmaningar och möjligheter som ligger framför oss när det gäller att uppfylla EU:s krav på infrastruktur och förbättra transportkapaciteten i landet. Här följer en sammanfattning av de viktigaste punkterna och presentationerna från seminariet.


Lotta Rönström Senior Adviser in European Affairs, North Sweden European Office

| EU:s transportpolitik
Lotta Rönström Senior Adviser in European Affairs, North Sweden European Office

Lotta Rönström berättade att Trafikverkets rapport ”Kraven för TEN-T” (Det transeuropeiska transportnätverket) visar på att Norrbotniabanan byggs enligt gällande EU-krav, men att projektet är kraftigt försenat och att den nuvarande Ostkustbanan inte uppfyller alla krav, vilket leder till kapacitetsbrist och ineffektivitet.

Lotta betonade att järnvägen i norra Sverige ingår i en europeisk helhet och påminde också om att Sverige, enligt TEN-T-förordningen, har åtagit sig att färdigställa stomnätet (där Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan ingår) till 2030.

Presentation för nedladdning (PDF)

Niklas Säwén, ordförande i Nya Ostkustbanan och KSO i Sundsvalls kommun

Ingela Bendrot, vd Nya Ostkustbanan

| Nya Ostkustbanan
Niklas Säwén, ordförande i Nya Ostkustbanan och KSO i Sundsvalls kommun och Ingela Bendrot, vd Nya Ostkustbanan

Niklas Säwén underströk de samhällsekonomiska fördelarna med Nya Ostkustbanan. Han presenterade data som visade hur projektet kommer att öka tillgängligheten till arbetstillfällen och förbättra transportmöjligheterna för både gods- och persontrafik. Säwén betonade att det är viktigt att hålla ingångna avtal och prioritera samhällsekonomisk lönsamhet för att säkerställa att projektet genomförs på ett kostnadseffektivt sätt.

Ingela Bendrot betonade vikten av att Nya Ostkustbanan byggs enligt EU:s krav för att säkerställa en modern och effektiv järnvägsinfrastruktur. Bendrot framhöll att Nya Ostkustbanan är nödvändig, lönsam och samhällsnyttig, och att den kommer att bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft genom att öka kapaciteten, skapa redundans och minska störningarna längs banan.

Presentation för nedladdning (PDF)

Gusten Granström, vd Norrbotniabanan AB

Elisabeth Sinclair projektledare Norrbotniabanegruppen

| Norrbotniabanan
Gusten Granström, vd Norrbotniabanan AB
Elisabeth Sinclair projektledare Norrbotniabanegruppen

Gusten Granström talade om vikten av att bilda projektbolag för att påskynda genomförandet av Norrbotniabanan. Han föreslog att ett statligt bolag skulle kunna ansvara för byggnationen och finansieras genom statliga lån och medfinansiering via EU. Fördelen med att bygga i regi av ett särskilt bolag är bland annat att man då har fokus på ett projekt och en finansiering via upplåning hos riksgälden. Detta innebär i sin tur att man har en stabil och förutsägbar finansiering av hela projektet vilket möjliggör en tidplan för hela projektet. Detta bolag föreslås få ansvaret för byggande av Norrbotniabanan på sträckan Skellefteå-Luleå, en lösning som med god framgång användes när Botniabanan byggdes.

Elisabeth Sinclair påminde om att de samhällsekonomiska modellerna är utformade på ett sätt som missgynnar järnvägsprojekt samt att varje års fördröjning innebär ökade kostnader. Den största kostnadseffektiviteten uppnås genom att säkerställa att projekten blir färdiga så snart som möjligt.

Presentation för nedladdning (PDF)


Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson

| Regeringens perspektiv
Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson

Statssekreterare Johan Davidson, Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, höll med om att det finns brister i de samhällsekonomiska kalkylerna, men att de ändå skapar en jämförbarhet mellan olika projekt. Han lyfte också återigen vikten av stråktänk och att undersöka möjligheterna med alternativa genomföranden.


Värdar för mötet var Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (i centrum, övre bilden) och Maria Stockhaus trafikpolitisk talesperson (i centrum, nedre bilden).

Seminariet var mycket uppskattat och gav deltagarna tillfällen för diskussioner både före och efter presentationerna. Det var enighet om att Nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan är kritiska projekt som kommer att ha stor betydelse för landets transportnätverk.

Mer om Norrbotniabanan

 

Aktuellt

I detta flöde lyfter vi tips, information, aktuella händelser och event kopplat till vårt arbete med Norrbotniabanan.
Läs mer

Bloggen

Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen, skriver fritt om aktualiteter kopplat till Norrbotniabanan.
Läs mer

Podden

I Norrbotniabanegruppens podd diskuterar Eva Lundqvist och Elisabeth Sinclair aktuella händelser kopplat till Norrbotniabanan tillsammans med den allvetande lokföraren (gestaltad av Olof Wretling).
Läs mer

Bilder

Vi har samlat bilder som är fria att använda vid kommunikation som rör Norrbotniabanan.
Läs mer

Dokument

Här listar vi rapporter, remissvar och annat läsvärt.
Läs mer

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Norrbotniabanan AB samt Norrbotniabanegruppen.
Läs mer