DOKUMENT
Här listar vi rapporter, remissvar och annat läsvärt.
Botniska korridoren – Förslag på finansiering och genomförande
Rapporten har Botniska korridoren arbetat fram tillsammans med Sweco för att ta fram ett så konkret förslag som möjligt till hur hela Botniska korridoren ska kunna säkerställas och byggas ut skyndsamt – så nära målåret 2030 som möjligt. Hela EU:s, Nordens och Sveriges konkurrenskraft, säkerhet och industriella gröna...
Botniabanan AB – en modell att organisera genomförande av nationella infrastrukturprojekt
Svenskt Näringsliv har uppdragit åt WSP att i denna rapport beskriva erfarenheterna av hur byggandet av Botniabanan organiserades i fråga om organisation och finansiering. De centrala frågorna är om projektmodellen bidrog till att förbättra kostnadskontrollen, dvs. incitament att bygga så kostnadseffektivt som möjligt men också att upprättade tidplaner...
Framtida resande med tåg och flyg
Samarbetet Botniska korridoren har låtit ÅF Infrastructure utreda effekten på flyg och tågmarknaden vid förbättrade restider i norra Sverige. Rapporten kommer fram till att mellan 850 000 och 1,2 miljoner flygresenärer kommer att flytta över till tåg med halverade restider. Det är i storleksordning med överflyttningen som kan...
CERUM-Planering av godstransporter
Rapporten fokuserar på den kunskapsbrist som finns beträffande nuläget i det svenska godstransportnätverket på regional och lokal nivå. Det påverkar kommunikation och skapar osäkerhet i dialogen mellan aktörer inom transportplanering på regional och kommunal nivå. Som bakgrund diskuteras planeringsprocessen för godstransporternas infrastruktur inom Trafikverket. Läs hela rapporten här:...
Kapacitetsåtgärd – Norrbotniabanan
På stambanan genom övre Norrland finns endast sju tåglägen kvar, räknat i båda riktningarna. Mer än 60 tåg kör idag hela sträckan mellan Luleå och Umeå, men till detta skall även läggas tåg som kör kortare sträckor vilket gör att det på vissa sträckor idag går över 100 tåg....
Regionförstoringens inverkan på landets ekonomi och statens finanser – Exemplet norra Sverige
Exemplet Gävle–Luleå Längs Norrlandskusten ger satsningar på persontågstrafik större funktionella arbetsmarknader, vilket i sin tur påverkar Sveriges och regionernas ekonomi. Om dagens tio lokala arbetsmarknader integreras till fyra större blir effekten ca 10 000 ytterligare sysselsatta i stråket, ca 4% högre produktivitet hos arbetskraften och sammantaget ca 40-50...
Vem beslutar om den nationella infrastrukturen?
Ludvig Cronqvist vid Uppsala Universitet har skrivit denna uppsats som behandlar utformningen och utnyttjandet av samhällsekonomiska analyser vid nationell transportplanering i Sverige med järnvägsprojektet Norrbotniabanan som empiriskt exempel. Undersökningen som är baserad på både intervjuer med riksdagsledamöter och tjänstemän vid Trafikverket samt på litteratur, har för syfte att...
Råvaror och transporter i norra Europa
Uppdelning i tre delar har tagits fram av ÅF-Infrastruktur AB för Näringsdepartementet och Botniska korridoren. Norra Europa och Barentsregionen är ovanligt rik på naturtillgångar och råvaror och bidrar i betydande grad till EU:s råvaruförsörjning. Hållbar tillväxt baserad på tillgångarna i norra Europa fordrar stategiska åtgärder i transportsystemt. Del 1 råvaror...
Supply of Raw Materials, Transport Needs and Economic Potential in Northern Europe
Analysen har tagits fram av ÅF-Infrastruktur AB på uppdrag av Näringsdepartementet. Den presenterades under ett Barentsmöte med konkurrenskraftsministrarna som ägde rum i maj i Umeå samt vid transportministermötet i Haparanda i juni. Rapporten är uppdelad i fyra delar. Del 1 Supply of Raw materials Del 2 Supply of Raw...
Norrbotniabanegruppen är en intresseorganisation som arbetar med information och opinionsbildning i syfte att förankra samt intensifiera arbetet med förverkligandet av Norrbotniabanan hos beslutsfattare och aktörer.
Norrbotniabanegruppen bildades 1999 och finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, Billerud, LKAB och StudentConsulting.
Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Region Västerbotten, Region Norrbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda.
Norrbotniabanan AB ger projektet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform. Bolaget företräder och samordnar berörda kommuner och regioner i finansiella, formella samt övergripande frågor med regeringen, Trafikverket och EU.
KONTAKT
NORRBOTNIABANEGRUPPEN
Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå. ✉ Kontakta oss
NORRBOTNIABANAN AB
Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå. ✉ Kontakta oss

✉ Elisabeth Sinclair
Projektledare, Norrbotniabanegruppen
+46(0)730-59 60 10

✉ Eva Lundqvist
Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen
+46(0)70-236 67 89

✉ Gusten Granström
Vd, Norrbotniabanan AB
+46(0)70-665 57 85