30 september, 2025

Varför frågan om Piteå är större än Piteå

Norrbotniabanan – viktig för hela regionen

När nya järnvägar planeras handlar det inte bara om att lägga spår – det handlar om hur människor faktiskt reser och hur städer växer. Ett resecentrum mitt i stadens hjärta lockar fler resenärer och gör tåget mer lönsamt. Om stationen placeras långt utanför centrum kan upp till en tredjedel färre välja tåget. Tänk själv: vill du stiga av mitt i stadspulsen eller på en perifer handelsplats långt utanför?
Läs mer i Trivectors rapport

För att maximera nyttan har Trafikverket valt att dra Norrbotniabanan genom centrala Piteå. Ja, det påverkar fastigheter och byggnader, men beslutet bygger på långsiktig samhällsnytta. Norrbotniabanan är den största infrastruktursatsningen i norra Sverige på över hundra år. Investeringen måste ge effekt i generationer – inte bara på kort sikt.

Berörda fastighetsägare får ersättning enligt Trafikverkets principer: fastigheten värderas som om järnvägen inte fanns, med ett extra påslag på 25 procent. På så sätt kompenseras man för att inlösen inte sker på eget initiativ.

Kan beslutet ändras?

Frågan är hypotetisk. Att ändra en redan beslutad sträckning är mycket svårt. Dragningen genom Piteå har föregåtts av omfattande utredningar och samråd, och påverkar flera kommuner, regioner, företag och invånare. Frågan är därför inte isolerad till Piteå kommun, utan har bred regional betydelse.

En ny utredning skulle ta lång tid, med risk för flera års förseningar och ökade kostnader – och sannolikt leda till samma slutsats: att en central station ger störst nytta. Att väcka frågan på nytt försvårar projektets genomförande och äventyra den överenskomna planeringen.

Sträckan Skellefteå–Luleå kan till och med riskera att tas bort från den nationella transportinfrastrukturplanen, med nästa möjlighet först 2030. Det har hänt tidigare: Norrbotniabanan kunde varit klar redan idag om planeringen från 2004 hade följts. Då hade byggstart varit 2010, men projektet lades på is och tog tio år att återstarta.
Läs mer på denna sida om nationell planering

Tillsammans för framtiden!

Idag pågår bygget mellan Umeå och Skellefteå, finansierat och enligt plan. Att stoppa eller fördröja planeringen norr om Skellefteå skulle innebära utebliven samhällsnytta och ett enormt slöseri med skattepengar
Samtidigt utreds nya sätt att finansiera projektet, och EU har klassat sträckan Umeå–Uleåborg som ett Project of Common Interest, vilket öppnar för EU-stöd.

Nu är det viktigare än någonsin att lokal, regional och nationell nivå samlas kring projektet. Regionen behöver moderna transportlösningar, och Norrbotniabanan är betydande för utvecklingen i norra Sverige.

Elisabeth Sinclair
Projektledare, Norrbotniabanegruppen

Mer om Norrbotniabanan

 

Aktuellt

I detta flöde lyfter vi tips, information, aktuella händelser och event kopplat till vårt arbete med Norrbotniabanan.
Läs mer

Bloggen

Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen, skriver fritt om aktualiteter kopplat till Norrbotniabanan.
Läs mer

Podden

I Norrbotniabanegruppens podd diskuterar Eva Lundqvist och Elisabeth Sinclair aktuella händelser kopplat till Norrbotniabanan tillsammans med den allvetande lokföraren (gestaltad av Olof Wretling).
Läs mer

Bilder

Vi har samlat bilder som är fria att använda vid kommunikation som rör Norrbotniabanan.
Läs mer

Dokument

Här listar vi rapporter, remissvar och annat läsvärt.
Läs mer

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Norrbotniabanan AB samt Norrbotniabanegruppen.
Läs mer