
Avgörande tid för Norrbotniabanan – dags att agera
I Trafikverkets förslag till nationell plan 2026–2037 föreslås att etappen Skellefteå–Luleå kan projekteras och byggas av en annan aktör än Trafikverket. Detta är ett förslag som Norrbotniabanan AB tidigare har lyft till både Trafikverket och regeringen.
– Trafikverkets besked idag visar att myndigheten är öppen för alternativa lösningar för att påskynda projektet, vilket innebär att vårt arbete fortsätter med full kraft i samarbete med regeringens utredare, säger Gusten Granström, vd på Norrbotniabanan AB.
Norrbotniabanan är inte bara ett järnvägsbygge – det är en strategisk investering som kan förändra hela Sveriges framtid. Med kortare restider, stärkt konkurrenskraft för näringslivet och klimatsmartare transporter får norra Sverige de verktyg som krävs för att möta den industriella omställningen.
– Vi har just nu ett unikt tidsfönster att etablera ett projektbolag med statligt, kommunalt och regionalt ägande för sträckan Skellefteå–Luleå. Med ett sådant upplägg kan byggandet påbörjas tidigare, resurserna användas mer effektivt och vi undviker onödiga förseningar. Missar vi detta tillfälle riskerar projektet att hamna på efterkälken i många år, fortsätter Granström.
Han leder arbetet med att ta fram ett konkret förslag på byggbolag och betonar vikten av att agera snabbt:
– EU har öppnat för medfinansiering av sträckan Umeå–Luleå, en möjlighet som inte kommer tillbaka. De övriga medfinansierade projekten omfattar stora infrastruktursatsningar som Brenner Base-tunneln, Fehmarnbeltförbindelsen och Stockholm–Oslo. Därför måste planeringen till Luleå färdigställas snarast. Den får inte hotas av osäkerheter – det kan bromsa framdriften. Ett omtag i processen skulle kunna försena Norrbotniabanan med upp till åtta år och riskera att andra projekt prioriteras. Det vore ett allvarligt strategiskt misstag för Sverige.
Avslutningsvis understryker Granström:
– Möjligheterna finns, men de är tidsbegränsade och kan inte återskapas om de går förlorade. Projektbolag, EU-medel och en tydlig planeringslinje är själva grunden för att Norrbotniabanan ska kunna byggas klart i tid. Vi uppmanar därför regeringen och berörda aktörer att ta ansvar för att säkra de kritiska förutsättningarna – innan det är för sent. Norrbotniabanan kan inte vänta.
Kontaktperson
Gusten Granström
Vd, Norrbotniabanan AB
Länk till porträttbilder