Norra Sverige är en viktig katalysator för hela landet i den globala omställningen. När regionen tar ledartröjan, krävs stora satsningar på infrastruktur och kompetens. Enligt Norrbottens Handelskammare uppgår investeringarna i Västerbotten och Norrbotten till över 1 400 miljarder kronor fram till 2040, motsvarande hela Sveriges skatteintäkter.
– De här investeringarna stärker hela Sveriges konkurrenskraft och sätter oss i ett bra läge inför framtiden. Mycket fokus hamnar på de stora industrisatsningarna, men här finns också nytänkande och växande tjänsteföretag som stärker Sveriges position som kunskapsnation, säger Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen.
– Arbetslösheten är dessutom låg och kustlandet är tätbefolkat. Över 60 procent av befolkningen i Västerbotten och Norrbotten bor längs kusten. Trots detta saknas järnväg längs sträckan Umeå–Robertsfors–Skellefteå–Piteå–Luleå, Sveriges mest tätbefolkade region utanför storstadslänen Stockholm och Skåne*, säger Elisabeth Sinclair.
Norrbotniabanan är betydande för hela Sverige – och Europa!
Under de senaste fem åren har också ett flertal beslut tagits som understryker att EU ser norra Sverige som en positiv kraft för hela Europas framtid, särskilt med tyngdpunkt på det kunnande inom platsbundna näringar och energi som finns här. Dessutom har de arktiska gränsövergångarna till Finland och Norge fått allt större betydelse med anledning av det geopolitiska läget.
– Norrbotniabanan ansluter i norr till Haparandabanan och Malmbanan och knyter samman orter som Boden, Kalix, Haparanda, Gällivare och Kiruna samt söderut till kustnära orter längs den Botniska korridoren. Det är en samhällskritisk infrastruktur som bidrar med efterlängtad transportkapacitet och som underlättar kompetensförsörjning och tillväxt rejält.
Möjligheter att accelerera
Genom att bilda ett statligt projektbolag med kommuner och regioner som delägare och delvis statlig lånefinansiering, kan färdigställandet av Norrbotniabanan accelereras. Detta föreslås i en rapport från samarbetet Botniska korridoren, en lösning som Elisabeth Sinclair stödjer baserat på tidigare erfarenheter:
– I Botniabaneprojektet fungerade lånefinansieringen mycket bra då det möjliggjorde att tidplaner kunde sättas från början till slut. Detta skapade en transparent process och effektiva dialoger kring projektets utformning.
– För att locka arbetskraft till regionen – och sätta Sverige i förarsätet i den globala omställningen, krävs att hela Sverige nu kraftsamlar, avslutar Elisabeth Sinclair.
Korta fakta om Norrbotniabanan:
- Omfattar 27 mil järnväg mellan Umeå och Luleå.
- Hela Norrbotniabanan ingår i den nationella infrastrukturplanen, 2022–2033.
- Bygget pågår av banans första 12 km till Dåva.
- Projektering och planering för byggnation pågår för sträckan Dåva–Skellefteå.
- Planering pågår för sträckan Skellefteå–Luleå.
* I Norrbotniabanestråket finns ett bra resandeunderlag längs kusten. I ett två mil brett bälte från Luleå till Umeå är befolkningstätheten 65 invånare per kvadratkilometer, vilket är i nivå med Västra Götaland och bara överträffas i Skåne och Stockholms län. Genomsnittet i Sverige är drygt 20 invånare per kvadratkilometer.
Orterna längs Norrlandskusten ligger som längs ett pärlband, vilket är en idealisk struktur för tågtrafik. Norra Norrlandskusten kan jämföras med Halland och Blekinge, som också är ca 2 mil breda regioner med ungefär samma befolkningstäthet och en pärlbandsstruktur längs kusten, där det finns Europaväg och järnväg. I de regionerna finns väl utbyggd tågtrafik. Halland med 0,3 miljoner invånare har betydligt fler regionala tågresor än hela Norrland med 1,2 miljoner invånare. Potentialen för regionala tågresor i Norrland torde vara stor.