Milstolpar

Sträckan Umeå-Skellefteå

I denna tidslinje kan du följa milstolpar kopplat till arbetet med Norrbotniabanan för sträckan Umeå–Skellefteå.
Besök trafikverket.se/norrbotniabanan om du vill veta mer om pågående planering och bygge.

februari 2025

11 februari, 2025
Byggstart för sträckan Dåva–Skellefteå!
Regeringens beslut att påbörja byggstarten för Norrbotniabanans sträcka mellan Dåva och Skellefteå innebär att Trafikverket nu kan inleda upphandlingar och marklösen innan entreprenörerna rullar ut sina byggmaskiner. – Beskedet är…
LÄS MER

december 2023

7 december, 2023
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå vinner laga kraft
Norrbotniabanans dragning mellan Dåva och Skellefteå vann laga kraft efter att regeringen avslagit överklagandena på de berörda järnvägsplanerna. Beslutet innebär att Trafikverket nu kan starta processen med att förvärva och…
LÄS MER

december 2022

1 december, 2022
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå överklagade
Järnvägsplanerna för Norrbotniabanans sträckning mellan Dåva och Skellefteå har överklagats till regeringen. Trafikverket inväntar regeringens beslut i frågan. Om regeringen avslår ett överklagande får den berörda järnvägsplanen laga kraft i…
LÄS MER

oktober 2022

26 oktober, 2022
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå fastställs
Trafikverket fastställde samtliga järnvägsplaner för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå (JP02-JP07). Fastställelse: När Trafikverket är helt klar med sin planering och granskning fastställer Trafikverket järnvägsplanerna. Därefter finns det, under en…
LÄS MER

augusti 2022

26 augusti, 2022
Första rälsläggningen på Norrbotniabanan
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana installerar tillsammans den första rälsen på Norrbotniabanan. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du samtliga tidslinjer.
LÄS MER

maj 2019

9 maj, 2019
Järnvägsplanen för sträckan Umeå–Dåva vinner laga kraft
Beslutet innebär att Trafikverket nu kan starta processen med att förvärva och tillträda den mark som behövs för bygget av järnvägen. Laga kraft: Om inga överklaganden inkommer till Trafikverket efter…
LÄS MER

augusti 2018

27 augusti, 2018
Sträckan Umeå–Skellefteå, finns med i den nationella infrastrukturplanen
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen för de kommande tio åren där Norrbotniabanans första etapp finns med, från Umeå till Skellefteå. Det innebär att finansiering nu finns…
LÄS MER

augusti 2018

23 augusti, 2018
Första spadtaget för Norrbotniabanan
Statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon tar ett första spadtag för Norrbotniabanans inledande sträcka, Umeå–Dåva. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du…
LÄS MER

januari 2018

1 januari, 2018
Järnvägsplanen för sträckan Umeå–Dåva fastställs
Norrbotniabanans första järnvägsplan (JP01) fastställs. Fastställelse: När Trafikverket är helt klar med sin planering och granskning fastställer Trafikverket järnvägsplanerna. Därefter finns det, under en tidsperiod, möjlighet att överklaga planerna. Detta…
LÄS MER

januari 2015

1 januari, 2015
Planeringen för sträckan Umeå–Skellefteå påbörjas
Planeringen för sträckan Umeå–Skellefteå finansieras med hjälp av medel från EU samt via Västerbottens och Norrbottens regionala transportplaner. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar…
LÄS MER

januari 2012

1 januari, 2012
Samtliga järnvägsutredningar beslutade
Trafikverkets samtliga järnvägsutredningar för Norrbotniabanan är nu beslutade. Här kan du se järnvägskorridoren i sin helhet mellan Umeå och Luleå. Järnvägsutredning: Syftar till att ta fram en korridor för en framtida sträckning…
LÄS MER

Sträckan Skellefteå-Luleå

I denna tidslinje kan du följa milstolpar kopplat till arbetet med Norrbotniabanan för sträckan Skellefteå-Luleå.
Besök trafikverket.se/norrbotniabanan om du vill veta mer om pågående planering och bygge.

december 2024

16 december, 2024
Beslut fattat om Norrbotniabanans infart till Luleå
Trafikverket har tagit ställning till vilken väg Norrbotniabanan ska ta in i Luleå. Det västra korridoren kommer ligga till grund för den fortsatta planeringen, och det östra korridoren avförs nu…
LÄS MER

januari 2023

1 januari, 2023
Planeringen för sträckan Skellefteå-Luleå påbörjas
Trafikverket inleder arbetet med framtagande av järnvägsplaner för sträckan Skellefteå–Luleå. Läs mer om planeringsarbetet på Trafikverkets webbplats. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du…
LÄS MER

juni 2022

13 juni, 2022
Sträckan Skellefteå–Luleå finns med i den nationella infrastrukturplanen
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen för de kommande tio åren där Norrbotniabanan finns med i sin helhet, från Umeå till Luleå. Det innebär att finansiering nu…
LÄS MER

januari 2012

1 januari, 2012
Samtliga järnvägsutredningar beslutade
Trafikverkets samtliga järnvägsutredningar för Norrbotniabanan är nu beslutade. Här kan du se järnvägskorridoren i sin helhet mellan Umeå och Luleå. Järnvägsutredning: Syftar till att ta fram en korridor för en framtida sträckning…
LÄS MER

Nationell planering

Gällande nationell infrastrukturplan, 2022–2033

I denna tidslinje kan du följa resan mot beslutad nationell infrastrukturplan.

juni 2022

13 juni, 2022
Regeringen fastställde den nationella infrastrukturplanen
Hela planeringsprocessen avslutades med att regeringen fastställde den nya nationella planen, respektive slutliga ekonomiska ramar för länsplanerna, och redovisade resultatet i en skrivelse till riksdagen. Norrbotniabanegruppens kommentar: Nu har regeringen…
LÄS MER

februari 2022

28 februari, 2022
Här har vi möjlighet att skicka in våra synpunkter till regeringen på Trafikverkets förslag till en ny nationell infrastrukturplan
Till regeringen har vi tre extra viktiga medskick på Trafikverkets förslag till plan; Öka takten, öka finansieringen och bestäm när banan ska stå klar i sin helhet. Läs hela vårt…
LÄS MER

november 2021

30 november, 2021
Trafikverket redovisade deras förslag till en ny nationell infrastrukturplan
Trafikverket redovisade deras förslag till en ny nationell infrastrukturplan för perioden 2022–2033. Nu går förslaget ut på remiss där alla intressenter har möjlighet att tycka till om förslaget och lämna…
LÄS MER

september 2021

23 september, 2021
Regeringen vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr
Med anledning av de stora industriinvesteringarna i Norrbotten och Västerbotten uppdrar regeringen åt Trafikverket att utreda förutsättningarna för att tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar. Norrbotniabanegruppens kommentar: Regeringens stöd är viktigt för…
LÄS MER

juli 2021

28 juli, 2021
Regeringen påskyndar arbetet med Norrbotniabanan!
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att påbörja planeringsarbetet av sträckan Skellefteå–Luleå på Norrbotniabanan med syfte att möjliggöra för en byggstart av sträckan inom ramen för kommande nationella infrastrukturplan. Norrbotniabanegruppens kommentar:…
LÄS MER

juni 2021

23 juni, 2021
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en ny nationell infrastrukturplan
Regeringen uppdrar åt Trafikverket att upprätta ett förslag till en trafikslags- övergripande nationell plan för utveckling av transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. Läs mer på regeringskansliets webbplats Norrbotniabanegruppens kommentar: Det som…
LÄS MER

juni 2021

22 juni, 2021
Beslut: Riksdagen beslutade om infrastrukturpropositionen
Riksdagen godkänner vad regeringen föreslår om att den ekonomiska ramen för åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen m.m. som finansieras med anslagsmedel under perioden 2022-2033 ska uppgå till 799 miljarder kronor.…
LÄS MER

april 2021

16 april, 2021
Regeringen redovisar Infrastruktur­propositionen för riksdagen
Regeringen redovisade sitt förslag, den så kallade infrastruktur­propositionen, till riksdagen där man angav de ekonomiska ramarna för den kommande nationella infrastrukturplanen. Norrbotniabanegruppens kommentar: Budskapet från Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Per…
LÄS MER

januari 2021

26 januari, 2021
Över 20 000 biljettbokningar bifogas med vårt remissvar
Biljettbokningarna bifogades med vårt remissvar till regeringen, som ett av flera starka argument inför nästa nationella infrastrukturplan som beslutas 2022. Denna plan avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan byggas i sin…
LÄS MER

december 2020

4 december, 2020
Biljettkampanj för att visa på stödet för Norrbotniabanan
Under perioden 4 dec 2020 till 24 jan 2021 boka fiktiva biljetter på Norrbotniabanan för att tillsammans med andra visa på behovet av hela banan från Umeå till Luleå. En…
LÄS MER

oktober 2020

30 oktober, 2020
Trafikverket redovisar sitt inriktningsunderlag
Huvudsyftet med inriktningsplaneringen är att ge ett underlag för ekonomiska ramar och vägledning av möjliga åtgärder i transportinfrastrukturen. Länk till Trafikverkets inriktningsunderlag för perioden 2022−2033 och 2022−2037 Norrbotniabanegruppens kommentar: Det…
LÄS MER

juni 2020

25 juni, 2020
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför nästa nationella infrastrukturplan. Den ska handla om hur infrastrukturen, främst våra vägar och järnvägar, ska utvecklas och förvaltas på…
LÄS MER

Resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan, 2026–2037

Den nationella transportinfrastrukturplanen är Trafikverkets planerings- och prioriteringsunderlag för de kommande 10 åren.
Kortfattat; Den avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan stå klar. I denna tidslinje kan följa med på resan mot nästa plan.

mars 2025

20 mars, 2025
Processen framåt
Illustrationen ovan: Maria Nilsson/Regeringskansliet Här ser du var i processen vi befinner oss i resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan, 2026–2037: 2023 2024 2025 2026 Läs mer på regeringens webbplats
LÄS MER

mars 2025

20 mars, 2025
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram förslag till ny nationell plan för transportinfrastrukturen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en trafikslagsövergripande nationell plan för transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037. Därmed inleds nästa fas i infrastrukturplaneringen. Läs mer på regeringskansliets…
LÄS MER

december 2024

12 december, 2024
Processen framåt
Illustrationen ovan: Maria Nilsson/Regeringskansliet Här ser du var i processen vi befinner oss i resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan, 2026–2037: 2023 15 juni: Regeringsbeslut om uppdrag till Trafikverket om inriktningsunderlag…
LÄS MER

december 2024

12 december, 2024
Beslut: Riksdagen beslutar om infrastrukturpropositionen
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas…
LÄS MER

november 2024

30 november, 2024
Kompletterande analyser
Trafikverket ska efter den nämnda redovisningen vid behov bistå Regeringskansliet (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet) med kompletterande analyser. Denna del av uppdraget ska pågå till den 30 november 2024. Detta inlägg är…
LÄS MER

oktober 2024

3 oktober, 2024
Regeringen redovisar Infrastruktur­propositionen för riksdagen
Regeringen redovisar ett förslag, den så kallade Infrastruktur­propositionen, till riksdagen där man anger de ekonomiska ramarna för den kommande nationella infrastrukturplanen. Propositionen baseras på Trafikverkets inriktningsunderlag, remissynpunkter (skriftliga och från…
LÄS MER

april 2024

15 april, 2024
Starkt stöd för Norrbotniabanan!
Starkt stöd för Norrbotniabanan! Tre gånger har vi samlat in stöd för Norrbotniabanan kopplat till den nationella planen för infrastruktur genom att boka fiktiva tågbiljetter. 2017 bokades 10 768 biljetter…
LÄS MER

mars 2024

13 mars, 2024
Biljettkampanj för att visa på stödet för Norrbotniabanan
På norrbotniabanan.se/boka kan du fram till 9 april boka “biljetter” på Norrbotniabanan! Din röst är viktig! Två gånger tidigare har vi samlat in stöd för Norrbotniabanan kopplat till den nationella…
LÄS MER

januari 2024

15 januari, 2024
Trafikverket redovisar sitt inriktningsunderlag
Inriktningsunderlaget ska beakta omvärldsförutsättningar samt redogöra för antaganden om teknikutveckling och andra samhällsförändringar och hur dessa kan tänkas påverka de inriktningar som presenteras. Länk till Trafikverkets pressmeddelande. Länk till Trafikverkets…
LÄS MER

juni 2023

16 juni, 2023
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag
Inriktningsunderlaget omfattar en bedömning av ekonomiska ramar och ger vägledning för prioritering av åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen. Huvudsyftet är att ge regeringen ett underlag inför en kommande infrastrukturproposition, vilken…
LÄS MER

Beslut

Beslut på nationell nivå

I denna tidslinje kan du följa politiska beslut och besked på nationell nivå kopplat till Norrbotniabanan.

februari 2025

11 februari, 2025
Regeringen ger besked om byggstart, sträckan Dåva–Skellefteå.
Regeringen presenterade beslut om byggstarter för en rad infrastrukturprojekt, däribland Norrbotniabanan sträckan Dåva-Skellefteå. Läs mer på regeringens webbplats Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar…
LÄS MER

september 2023

15 september, 2023
Tidigareläggning och lånefinansiering föreslås för att förbättra infrastrukturen i norr
Trafikverket föreslår tidigareläggningar för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Det framgår av den rapport som Trafikverket överlämnar till regeringen. Läs mer…
LÄS MER

mars 2023

31 mars, 2023
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att analysera åtgärder i norra Sveriges transportinfrastruktur
Flera stora företagsetableringar pågår i Norrbottens och Västerbottens län, vilket antas leda till nya transport- och resmönster och därmed förändrad belastning på transportsystemet. Regeringen ger därför Trafikverket i uppdrag att…
LÄS MER

juni 2022

13 juni, 2022
Beslut: Hela Norrbotniabanan med i den nationella infrastrukturplanen
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen 2022-2033. För första gången finns Norrbotniabanan med i sin helhet, från Umeå till Luleå! Detta inlägg är en del av en…
LÄS MER

juli 2021

28 juli, 2021
Regeringen påskyndar arbetet med Norrbotniabanans andra etapp, Skellefteå–Luleå
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att påbörja planeringsarbetet av sträckan Skellefteå–Luleå på Norrbotniabanan, med syfte att möjliggöra för en byggstart av sträckan inom ramen för kommande nationella infrastrukturplan. Detta inlägg…
LÄS MER

mars 2020

23 mars, 2020
Regeringen möjliggör en tidigareläggning av byggstart Dåva–Skellefteå
Regeringen ger Trafikverket uppdraget att förbereda Norrbotniabanan för byggstart redan 2023–2025 för sträckan Dåva–Skellefteå. I teorin innebär det 1–2 års tidigareläggande, men det är Trafikverkets planering som styr. Detta inlägg…
LÄS MER

februari 2020

20 februari, 2020
Beslut: Regeringen tillstyrker EU-ansökan “Studies and technical design, Skellefteå–Luleå”
Regeringen beslutar att tillstyrka 15 infrastrukturprojekt i Sverige för vidare ansökan till EUs fond för ett sammanlänkat Europa. Norrbotniabanan finns med bland dessa projekt med ansökan “Studies and technical design,…
LÄS MER

januari 2019

11 januari, 2019
Norrbotniabanan med i Januariöverenskommelsen
I utkastet till sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet nämns Norrbotniabanan i ”Hela landet ska växa, sidan 6 punkt 28”: ”… Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen…
LÄS MER

augusti 2018

27 augusti, 2018
Norrbotniabanans första etapp med i den nationella infrastrukturplanen
Regeringen fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella infrastrukturplanen för de kommande tio åren, där den första etappen av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå finns med. Detta inlägg är en…
LÄS MER

januari 2018

1 januari, 2018
Regeringen tillstyrker en förlängning av ScanMed
Regeringen begär att EU-kommissionen ska förlänga en av de nio stomnätskorridorerna i EU, Skandinavien–Medelhavet (ScanMed). Detta kan innebära ökade möjligheter till medfinansiering från EU för järnvägsbyggen i Sverige. Detta inlägg…
LÄS MER

januari 2015

1 januari, 2015
Tredje ansökan: Positivt besked av regeringen gällande ansökan av EU-medelTredje ansökan: Positivt besked av regeringen gällande ansökan av EU-medel
Norrbotniabanan AB söker, tillsammans med Trafikverket, regeringens stöd för att kunna söka EU-medel och får ett positivt besked. Ansökan beviljas sedan även av EU. Detta inlägg är en del av…
LÄS MER

januari 2014

1 januari, 2014
Andra ansökan: Negativt besked av regeringen gällande ansökan av EU-medel
Norrbotniabanan AB söker återigen regeringens stöd under våren för att kunna söka EU-medel men får ett negativt besked. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar…
LÄS MER

januari 2013

1 januari, 2013
Första ansökan: Negativt besked av regeringen gällande ansökan av EU-medel
Botniska korridoren, och med det även Norrbotniabanan, är på väg in i det Europeiska stomnätet för järnväg. Norrbotniabanan AB söker, på grund av dessa positiva indikationer, regeringens stöd under våren…
LÄS MER

januari 2012

1 januari, 2012
Norrbotniabanan AB lämnar medfinansieringsförslag till regeringen
Norrbotniabanan AB lämnar över ett medfinansieringsförslag och föreslår att regeringen tillsätter en förhandlingsperson. Ingen återkoppling från regeringen. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du…
LÄS MER

januari 2011

1 januari, 2011
Regeringen föreslår att Botniska korridoren ska ingå i det Europeiska stomnätet
Regeringen föreslår att Botniska korridoren, och med det även Norrbotniabanan, ska ingå i det Europeiska stomnätet för järnväg. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar…
LÄS MER

januari 2010

1 januari, 2010
Norrbotniabanan AB lämnar medfinansieringsförslag till regeringen
Norrbotniabanan AB lämnar över ett medfinansieringsförslag och föreslår att regeringen tillsätter en förhandlingsperson. Ingen återkoppling från regeringen. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du…
LÄS MER

januari 2006

1 januari, 2006
Norrbotniabanan lyfts ur den nationella infrastrukturplanen
Regeringen avsätter tre miljarder till en första etapp av Norrbotniabanan sträckan Piteå-Skellefteå i den så kallade Framtidsplanen (nationella infrastrukturplanen). Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida…
LÄS MER

januari 2004

1 januari, 2004
Sträckan Kalix–Haparanda finns med i den nationella infrastrukturplanen
Norrbotniabanan, som då sträckte sig hela vägen upp till Haparanda från Umeå, delades och den så kallade Haparandabanan bröts loss. Regeringen beslutar i Framtidsplanen (nationella infrastrukturplanen) att upprätta järnvägsplaner och…
LÄS MER

januari 2004

1 januari, 2004
Tre miljarder i den nationella infrastrukturplanen till en första etapp av Norrbotniabanan
Regeringen avsätter tre miljarder till en första etapp av Norrbotniabanan sträckan Piteå-Skellefteå i den så kallade Framtidsplanen (nationella infrastrukturplanen). Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida…
LÄS MER

Beslut på europeisk nivå

I denna tidslinje kan du följa politiska beslut och besked på europeisk nivå kopplat till Norrbotniabanan.

juli 2021

15 juli, 2021
Beslut: Trafikverkets ansökan om medfinansiering från EU beviljas
EU medfinansierar detaljprojektering och fältundersökningar inför den kommande byggnationen av järnvägen på sträckan mellan Ytterbyn och Grandbodarna. Sträckan utgör ca 30 km ny järnväg och är den längsta järnvägsplanen genom…
LÄS MER

juli 2021

7 juli, 2021
Beslut: Norrbotniabanan viktig länk i EUs förlängda stomnätskorridor, ScanMed
Norrbotniabanan, och hela den Botniska korridoren, inkluderas i EUs längsta stomnätskorridor Skandinavien–Medelhavet. Tidigare slutade korridoren i Stockholm. Nu är den förlängd till Kiruna–Narvik och Haparanda–Uleåborg. Förlängningen innebär ökade möjligheter till…
LÄS MER

juli 2020

17 juli, 2020
EU beviljar inte ansökan
Trafikverkets ansökan om förberedande planeringsarbeten för Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå beviljades inte av EUs fond för ett sammanlänkat Europa. Ansökan var av det mindre slaget och nya ansökningar…
LÄS MER

januari 2015

1 januari, 2015
Beslut: EU-medel beviljas för Norrbotniabanans första etapp
EU-medel beviljas för planeringen mellan Umeå och Skellefteå. Detta inlägg är en del av en tidslinje. På denna sida hittar du samtliga tidslinjer. (Inläggets datum representerar endast årtalet för händelsen…
LÄS MER

januari 2013

1 januari, 2013
Beslut: Norrbotniabanan inkluderas i det europeiska stomnätet för järnväg
Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan, lyfts in i det europeiska stomnätet för järnväg. Blir samtidigt berättigad att söka finansiering med upp till 50 % för planering och upp till 30 %…
LÄS MER