Nationell planering
Den nationella transportinfrastrukturplanen är Trafikverkets planerings- och prioriteringsunderlag för de kommande 10 åren. Kortfattat; Den avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan stå klar.
På denna sida kan du följa tidslinjer för den nationella transportinfrastrukturplanen och se tidigare beslutade planer.
På denna sida kan du följa tidslinjer för den nationella transportinfrastrukturplanen och se tidigare beslutade planer.
Nästkommande plan: 2026–2037
I denna tidslinje kan följa med på resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan.
sep 2025
30 september, 2025
Processen framåt
Illustrationen ovan: Regeringskansliet Här ser du var i processen vi befinner oss i resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan, 2026–2037: 2023…Läs mersep 2025
30 september, 2025
Trafikverket redovisade deras förslag till en ny nationell transportinfrastrukturplan
Trafikverket redovisade deras förslag till en ny nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037. Nu går förslaget ut på remiss där alla…Läs mer
Gällande plan: 2022–2033
I denna tidslinje kan se hur resan mot den beslutade nationella transportinfrastrukturplanen såg ut.
jun 2022
13 juni, 2022
Regeringen fastställde den nationella infrastrukturplanen
Hela planeringsprocessen avslutades med att regeringen fastställde den nya nationella planen, respektive slutliga ekonomiska ramar för länsplanerna, och redovisade resultatet…Läs merfeb 2022
28 februari, 2022
Här har vi möjlighet att skicka in våra synpunkter till regeringen på Trafikverkets förslag till en ny nationell infrastrukturplan
Till regeringen har vi tre extra viktiga medskick på Trafikverkets förslag till plan; Öka takten, öka finansieringen och bestäm när…Läs mer
Tidigare beslutade planer
Den nationella planeringen för Norrbotniabanan har utvecklats i etapper, beroende på politiska beslut, samhällsekonomiska analyser och regeringsbildningar. Nedan följer en översikt över de beslutade planerna – med den senaste, nu gällande, överst.
2022
2014
2022
Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033
Regering: Socialdemokraterna (S), enpartiregering med stöd av Centerpartiet (C), Vänsterpartiet (V) och Miljöpartiet (MP)
Om Norrbotniabanan i planen: Regeringen fastställde planen den 7 juni 2022. I denna plan anges att etappen Skellefteå–Luleå ska påbörjas, med en bedömning att 3 miljarder kronor är en lämplig nivå under planperioden. Dessutom utökades finansieringen för sträckan Dåva–Skellefteå med 500 miljoner kronor.
Läs mer: Nationell planering för transportinfrastrukturen 2022–2033
2018
Läs mer: Nationell planering för transportinfrastrukturen 2022–2033
2018
Nationell plan för transportinfrastrukturen 2018–2029
Regering: Socialdemokraterna (S), Miljöpartiet (MP) – med stöd av C och Liberalerna (L) via Januariavtalet
Om Norrbotniabanan i planen: Planen inkluderade halva Norrbotniabanan, främst sträckan Umeå–Skellefteå, men inte med full finansiering. Trafikverket beskrev satsningen som en första delsträcka av banan.
2014
Nationell trafikslagsövergripande plan 2014–2025
Regering: Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Folkpartiet (FP), Kristdemokraterna (KD)
Om Norrbotniabanan i planen: Planen innehöll formuleringen att förutsättningarna för fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige skulle prövas, med betydande inslag av medfinansiering från näringsliv, kommuner och regioner.
2010
Nationell plan för transportsystemet 2010–2021
Nationell plan för transportsystemet 2010–2021
Regering: Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Folkpartiet (FP), Kristdemokraterna (KD)
Om Norrbotniabanan i planen: Planen nämnde att Trafikverket skulle pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå. Norrbotniabanan fanns inte med som ett konkret objekt, vilket väckte kritik.
Varför saknas en plan mellan 2004 och 2010?
Efter Framtidsplanen 2004, där Norrbotniabanan fick ett initialt ekonomiskt utrymme, dröjde det till 2010 innan nästa nationella plan fastställdes. Under denna period skedde ett regeringsskifte: 2006 tillträdde en borgerlig koalitionsregering som omprövade flera större infrastruktursatsningar. En samhällsekonomisk kalkyl från 2009 visade låg lönsamhet för Norrbotniabanan, vilket bidrog till att projektet inte prioriterades i 2010 års plan.
2004
Banverkets Framtidsplan 2004–2015
Banverkets Framtidsplan 2004–2015
Regering: Socialdemokraterna (S), enpartiregering med stöd av V och MP
Om Norrbotniabanan i planen: I Framtidsplanen, fastställd av regeringen den 19 februari 2004, avsattes 3 miljarder kronor för en inledande etapputbyggnad av Norrbotniabanan med planerad byggstart 2010.
Läs mer: Transportinfrastrukturen 2004–2015
Roller och ansvar i realiseringen av Norrbotniabanan
Trafikverket
Ansvarar för att utreda, planera och bygga Norrbotniabanan
samt att sedan sköta underhållet av banan.
trafikverket.se/norrbotniabanan
Kommunerna
Kommunerna samplanerar Norrbotniabanan med kommunal
infrastruktur samt planerar och bygger resecentrum.
Kommunernas sidor om Norrbotniabanan:
umea.se/norrbotniabanan
robertsfors.se/norrbotniabanan
skelleftea.se/norrbotniabanan
pitea.se/norrbotniabanan
lulea.se/norrbotniabanan
Kommunernas sidor om Norrbotniabanan:
umea.se/norrbotniabanan
robertsfors.se/norrbotniabanan
skelleftea.se/norrbotniabanan
pitea.se/norrbotniabanan
lulea.se/norrbotniabanan
Länsstyrelserna
Sköter handläggningen av järnvägsplanerna.
lansstyrelsen.se/vasterbotten
lansstyrelsen.se/norrbotten
lansstyrelsen.se/norrbotten
Operatörerna
Tågoperatörerna är de som kommer att trafikera Norrbotniabanan
när den står klar, både vad gäller gods- och
persontrafik.
Norrtåg AB ägs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sveriges fyra nordligaste län och ansvarar för att upphandla och organisera persontågstrafiken i dessa regioner.
norrtag.se
Norrtåg AB ägs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sveriges fyra nordligaste län och ansvarar för att upphandla och organisera persontågstrafiken i dessa regioner.
norrtag.se
Norrbotniabanegruppen
Är de berörda kommunernas, regionernas och näringslivets
förlängda arm med syfte att intensifiera arbetet med
förverkligandet av Norrbotniabanan hos beslutsfattare och
aktörer.
norrbotniabanan.se
norrbotniabanan.se
Norrbotniabanan AB
Företräder och samordnar berörda kommuner och regioner
i finansiella, formella samt övergripande frågor med regeringen,
Trafikverket och EU.
norrbotniabanan.se
norrbotniabanan.se