Trafikverket har presenterat sitt förslag till Nationell infrastrukturplan för åren 2022 till 2033.
– Äntligen finns Norrbotniabanan med sin helhet vilket är mycket glädjande, säger Gusten Granström vd för Norrbotniabanan AB. Däremot ser vi stora oklarheter gällande finansieringen, byggstart norrut och årtal för färdigställande vilket är mycket frustrerande. I regeringens kommande beslut vill vi faktiskt se att såväl finansiering som tidplan är tydliggjorda, avslutar Gusten Granström.
I Trafikverkets förslag finns Norrbotniabanans sista etapp mellan Skellefteå och Luleå inlagd med 3 miljarder kronor avsatta. Redan i juli gav regeringen i uppdrag till Trafikverket att starta planeringensarbetet för Norrbotniabanans sista etapp norrut.
– Det är bra att arbetet med den sista etappen kommit igång och att den nu finns med i förslaget till den Nationella infrastrukturplanen, men finansieringen och årtal för färdigställande är fortfarande oklart, säger Granström. Det ger en dålig signal till näringslivet, kommuner och regioner som behöver Norrbotniabanan för att klara kompetensförsörjningen i samband med näringslivets gigantiska investeringar. Får vi inte banan på plats är det svårt att få ut full effekt av näringslivets investeringar, menar Granström.
Trafikverket ser att en samordning gällande E4 förbi Skellefteå, tillsammans med det pågående bygget av Norrbotniabanan, kommer att ge stora mervärden för staden och dess utvecklingsmöjligheter. Samtidigt pekar Trafikverket på att utrymmet för nya investeringsobjekt i planen är ytterst begränsat och för att få ett snabbt genomförande föreslår Trafikverket lånefinansiering för E4 förbifart Skellefteå alternativt Norrbotniabanans sträcka mellan Dåva och Skellefteå.
– Det är bra tänkt att göra en samordning av infrastrukturen som berör Skellefteå, men vi har ännu inte hunnit analysera hur Trafikverket tänker sig formen för lånefinansieringen, än mindre ta ställning till förslaget, säger Lorents Burman kommunalråd i Skellefteå. Det vi vet är att genomförandet brådskar. Nu är Trafikverkets arbete klart och vi påbörjar en väldigt viktig dialog med regeringen innan de fastställer den Nationella infrastrukturplanen i slutet av våren 2022, avslutar Burman.
Kontaktpersoner
Elisabeth Sinclair, Projektledare Norrbotniabanegruppen
Lorents Burman, Ordförande Norrbotniabanegruppen
Gusten Granström, Vd Norrbotniabanan AB