EU har haft stor betydelse för Norrbotniabanans tillblivelse och kommer att ha stor betydelse under lång tid framöver. Din röst behövs mer än någonsin för att bygga norra Sverige än starkare!

Här har vi listat några milstolpar:

2013 Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan, lyfts in i det europeiska stomnätet för järnväg. Blir samtidigt berättigad att söka finansiering med upp till 50 % för planering och upp till 30 % för bygget av Norrbotniabanan.

Norrbotniabanan AB och Trafikverket ansöker om finansiering för sträckan Umeå-Skellefteå.

2015 EU-ansökan beviljas vilket möjliggör planeringen mellan Umeå och Skellefteå. Senare har även Trafikverkets ansökningar gällande bygget beviljats. (Läs mer i tidsaxeln nedan)

2021 Norrbotniabanan, och hela den Botniska korridoren, inkluderas i EUs längsta stomnätskorridor Skandinavien–Medelhavet. Tidigare slutade korridoren i Stockholm. Nu är den förlängd till Kiruna–Narvik och Haparanda–Uleåborg. Förlängningen innebär ökade möjligheter till medfinansiering från EU för järnvägsbyggen i Sverige.

BESLUT PÅ EUROPEISK NIVÅ

I denna tidsaxel kan du följa politiska beslut och besked kopplat till Norrbotniabanan på europeisk nivå. Klicka här för att se beslut på nationell nivå.

Preloader
  • Norrbotniabanan inkluderas i det europeiska stomnätet för järnväg

    Norrbotniabanan inkluderas i det europeiska stomnätet för järnväg

    Botniska korridoren, inklusive Norrbotniabanan, lyfts in i det europeiska stomnätet för järnväg. Blir samtidigt berättigad att söka finansiering med upp till 50 % för planering och upp till 30 % för bygget av Norrbotniabanan.

  • EU-medel beviljas för Norrbotniabanans första etapp

    EU-medel beviljas för Norrbotniabanans första etapp

    EU-medel beviljas för planeringen mellan Umeå och Skellefteå.

  • EU beviljar inte ansökan

    EU beviljar inte ansökan

    Trafikverkets ansökan om förberedande planeringsarbeten för Norrbotniabanans sträcka mellan Skellefteå och Luleå beviljades inte av EUs fond för ett sammanlänkat Europa. Ansökan var av det mindre slaget och nya ansökningar kommer att göras när nästa möjlighet öppnas.

  • Norrbotniabanan viktig länk i EUs förlängda stomnätskorridor, ScanMed

    Norrbotniabanan viktig länk i EUs förlängda stomnätskorridor, ScanMed

    Norrbotniabanan, och hela den Botniska korridoren, inkluderas i EUs längsta stomnätskorridor Skandinavien–Medelhavet. Tidigare slutade korridoren i Stockholm. Nu är den förlängd till Kiruna–Narvik och Haparanda–Uleåborg. Förlängningen innebär ökade möjligheter till medfinansiering från EU för järnvägsbyggen i Sverige.

  • Trafikverkets ansökan om medfinansiering från EU beviljas

    Trafikverkets ansökan om medfinansiering från EU beviljas

    EU medfinansierar detaljprojektering och fältundersökningar inför den kommande byggnationen av järnvägen på sträckan mellan Ytterbyn och Grandbodarna. Sträckan utgör ca 30 km ny järnväg och är den längsta järnvägsplanen genom Skellefteå kommun.

Information om EU-valet

EU-valet 2024
Information från Europaparlamentet

EU-valet 2024
Information från Sveriges riksdag.

Tema EU-valet 2024
Information från nyhetssajten Europaportalen.

Svenska kandidater till EU-parlamentet 2024
Åtta partier ställer upp 353 kandidater i valet till Sveriges 21 platser i Europaparlamentet.

Kandidater från Västerbotten och Norrbotten

Partierna är sorterade i storleksordning efter Europaparlamentsvalet 2019. (Ålder avser valdagen den 9 juni 2024.)

Socialdemokraterna
8. Isak Utsi, 32 år, Arjeplog, Kommunalråd
35. Elin Sylvén, 34 år, Gällivare, Sjuksköterska

Moderaterna
7. Micaela Löwenhöök, 36 år, Skellefteå
29. Elmer Eriksson, 75 år, Umeå

Sverigedemokraterna
24. Niklas Sarri, 49 år, Kiruna, Fartygsingenjör
30. Sammy Lie, 53 år, Lycksele, Företagare

Miljöpartiet 
6. Henrik Blind, 45 år, Jokkmokk, Renägande kommunalråd
37. Linnea Öhman, 36 år, Skellefteå, Politisksekreterare

Centerpartiet 
4. Sven Tornberg, 53 år, Haparanda, Avdelningschef
23. Julia Algotsson, 27 år, Umeå, Civilekonom
39. Eric Lundvall, 36 år, Luleå, Civilekonom
42. Mattias Larsson, 51 år, Umeå, Gruppledare

Kristdemokraterna 
17. Roland Sjögren, 58 år, Lycksele, Kommunalråd KS Ordf
22. Birgitta Nordvall, 73 år, Umeå, Distriktssköterska
26. Krister Pounu, 39 år, Kiruna, Byggprojektledare
45. Veronica Kerr, 53 år, Umeå, Gruppledare
55. Per Boström, 42 år, Skellefteå, Entreprenör

Vänsterpartiet 
1. Jonas Sjöstedt, 59 år, Umeå, –
3. Carolina Gustafsson, 50 år, Kiruna, Avdelningschef
16. Glenn Berggård, 70 år, Luleå, Universitetslektor

Liberalerna 
23. Hanna Lundin Jernberg, 34 år, Umeå, Socionom
24. Per Lampinen, 42 år, Arjeplog, Egenföretagare
38. Alex Nilsson, 25 år, Umeå, Statsvetare
41. Maja Nilsson, 18 år, Kalix, Studerande