Regeringen har gett klartecken till Norrbotniabanan AB (NBBAB) att skicka in sin ansökan om medfinansiering av planeringen för Norrbotniabanan till EU.
– Vi är ett helt team som gläds idag och det gör vi tillsammans med alla fantastiska människor runt omkring som hejar på Norrbotniabanan, säger Gusten Granström, VD NBBAB. Det här var ett skönt steg framåt.
Arbetet med ansökan har pågått sedan i höstas och med regeringens klartecken får ansökan nu skickas vidare till EU. Där kommer ärendet att behandlas och någon gång i juni hoppas NBBAB att få besked.
– Även om ansökan, mot förmodan, inte skulle bli godkänd i Bryssel är detta ett mycket viktigt informationssteg gentemot EU, säger Granström. Ju mer de vet om projektet tills nästa ansökningsomgång desto bättre.
Ansökan är totalt på drygt 200 miljoner SEK varav hälften kommer från regionen och den andra hälften från EU. Arbetet som ansökan avser rör planeringen mellan Umeå och Skellefteå, de så kallade järnvägsplanerna, samt bygghandlingar för sträckan Umeå-Dåva.
Kapacitetsbristen mellan Boden och Vännäs är stort och behovet av ett dubbelspår är mycket efterlängtat och säkrar transporterna från norr vid exempelvis rälsbrott. Idag saknas omledningsmöjligheter till ett annat elektrifierat spår, men med Norrbotniabanan och den gamla Stambanan genom övre Norrland erhålls nu en dubbelspårsfunktion.
– Framför oss ligger nu diskussioner om hur vi ska finansiera nästkommande ansökan och vad den ska innehålla, säger Granström. Samtidigt måste förhandlingarna om ansvarsföredelningen mellan staten och regionen rörande hela bansträckningen ta vid för att säkra en byggstart 2018, avslutar Granström.
Kontaktperson
Gusten Granström, Vd, Norrbotniabanan AB