Nationell planering

Den nationella transportinfrastrukturplanen är Trafikverkets planerings- och prioriteringsunderlag för de kommande 10 åren. Kortfattat; Den avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan stå klar.

På denna sida kan du följa tidslinjer för den nationella transportinfrastrukturplanen och se tidigare beslutade planer.


Tidigare beslutade planer

Den nationella planeringen för Norrbotniabanan har utvecklats i etapper, beroende på politiska beslut, samhällsekonomiska analyser och regeringsbildningar. Nedan följer en översikt över de beslutade planerna – med den senaste, nu gällande, överst.

2022
Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033

Regering: Socialdemokraterna (S), enpartiregering med stöd av Centerpartiet (C), Vänsterpartiet (V) och Miljöpartiet (MP)
Om Norrbotniabanan i planen: Regeringen fastställde planen den 7 juni 2022. I denna plan anges att etappen Skellefteå–Luleå ska påbörjas, med en bedömning att 3 miljarder kronor är en lämplig nivå under planperioden. Dessutom utökades finansieringen för sträckan Dåva–Skellefteå med 500 miljoner kronor.
Läs mer: Nationell planering för transportinfrastrukturen 2022–2033

2018
Nationell plan för transportinfrastrukturen 2018–2029

Regering: Socialdemokraterna (S), Miljöpartiet (MP) – med stöd av C och Liberalerna (L) via Januariavtalet
Om Norrbotniabanan i planen: Planen inkluderade halva Norrbotniabanan, främst sträckan Umeå–Skellefteå, men inte med full finansiering. Trafikverket beskrev satsningen som en första delsträcka av banan.

2014
Nationell trafikslagsövergripande plan 2014–2025

Regering: Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Folkpartiet (FP), Kristdemokraterna (KD)
Om Norrbotniabanan i planen: Planen innehöll formuleringen att förutsättningarna för fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige skulle prövas, med betydande inslag av medfinansiering från näringsliv, kommuner och regioner.

2010
Nationell plan för transportsystemet 2010–2021

Regering: Moderaterna (M), Centerpartiet (C), Folkpartiet (FP), Kristdemokraterna (KD)
Om Norrbotniabanan i planen: Planen nämnde att Trafikverket skulle pröva förutsättningarna för medfinansiering av en järnvägsförbindelse mellan Piteå och Skellefteå. Norrbotniabanan fanns inte med som ett konkret objekt, vilket väckte kritik.

Varför saknas en plan mellan 2004 och 2010?

Efter Framtidsplanen 2004, där Norrbotniabanan fick ett initialt ekonomiskt utrymme, dröjde det till 2010 innan nästa nationella plan fastställdes. Under denna period skedde ett regeringsskifte: 2006 tillträdde en borgerlig koalitionsregering som omprövade flera större infrastruktursatsningar. En samhällsekonomisk kalkyl från 2009 visade låg lönsamhet för Norrbotniabanan, vilket bidrog till att projektet inte prioriterades i 2010 års plan.

2004
Banverkets Framtidsplan 2004–2015

Regering: Socialdemokraterna (S), enpartiregering med stöd av V och MP
Om Norrbotniabanan i planen: I Framtidsplanen, fastställd av regeringen den 19 februari 2004, avsattes 3 miljarder kronor för en inledande etapputbyggnad av Norrbotniabanan med planerad byggstart 2010.

Roller och ansvar i realiseringen av Norrbotniabanan

Trafikverket

Ansvarar för att utreda, planera och bygga Norrbotniabanan samt att sedan sköta underhållet av banan. trafikverket.se/norrbotniabanan

Kommunerna

Kommunerna samplanerar Norrbotniabanan med kommunal infrastruktur samt planerar och bygger resecentrum.

Kommunernas sidor om Norrbotniabanan:
umea.se/norrbotniabanan
robertsfors.se/norrbotniabanan
skelleftea.se/norrbotniabanan
pitea.se/norrbotniabanan
lulea.se/norrbotniabanan

Länsstyrelserna

Sköter handläggningen av järnvägsplanerna. lansstyrelsen.se/vasterbotten
lansstyrelsen.se/norrbotten

Operatörerna

Tågoperatörerna är de som kommer att trafikera Norrbotniabanan när den står klar, både vad gäller gods- och persontrafik.

Norrtåg AB ägs av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Sveriges fyra nordligaste län och ansvarar för att upphandla och organisera persontågstrafiken i dessa regioner.
norrtag.se

Norrbotniabanegruppen

Är de berörda kommunernas, regionernas och näringslivets förlängda arm med syfte att intensifiera arbetet med förverkligandet av Norrbotniabanan hos beslutsfattare och aktörer.
norrbotniabanan.se

Norrbotniabanan AB

Företräder och samordnar berörda kommuner och regioner i finansiella, formella samt övergripande frågor med regeringen, Trafikverket och EU.
norrbotniabanan.se