26 november, 2015

Kick-off för Norrbotniabanans planeringsarbete.

Norrbotniabanan AB har bjudit in de deltagare som tillsammans ska arbeta med planeringen av den nya Norrbotniabanan. Ett uppstartsmöte äger rum i Umeå den 26 november.

Planeringsarbetet för Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå är redan påbörjat, men alla nyckelpersoner har ännu inte träffats. Därför har deltagarna bjudits in till Umeå den 26:e november för att tillsammans med Norrbotniabanan ABs (NBBAB) styrelsen få en introduktion till arbetet.

Det var i februari i år som NBBABs ansökan, med stöd av den svenska regeringen, gick in till EU. I slutet av juni kom beskedet att samtliga instanser hade godkänt ansökan och i oktober skrevs ett avtal under mellan NBBAB/Trafikverket och EU. Ansökan är totalt på ca 200 miljoner SEK varav hälften kommer från regionen, 20 miljoner från Norrbottens län och 80 miljoner från Västerbottens län. Den andra hälften kommer från EU.

– Trafikverket har nu börjat med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå-Skellefteå samt bygghandlingar för Umeå-Dåva, banans första tio kilometer, säger Arnold Vonkavaara, regional direktör för Trafikverket. Det känns väldigt spännande att arbetet har dragit igång igen! Den nya kustjärnvägen är hett efterlängtad för att öka kapaciteten, konkurrenskraften och kompetensförsörjningen. Idag saknas omledningsmöjligheter till ett annat elektrifierat spår vid trafikstörningar, men med Norrbotniabanan och den gamla Stambanan genom övre Norrland erhålls nu en dubbelspårsfunktion.

– Framför oss ligger nu ett omfattande arbete med en tajt tidsplan, men vi är taggade, säger Gusten Granström, VD på Norrbotniabanan AB

Samtidigt som planeringsarbetet startar driver NBBAB frågan vidare om förhandlingsperson för hela projektet.

– Vi behöver en förhandlingspart från regeringen för att komma vidare i finansieringsfrågan, säger Granström, och vi hoppas att vi kan få detta löst inom en snar framtid. Förhandlingarna om ansvarsfördelningen mellan staten och regionen rörande hela bansträckningen måste komma igång för att säkra en byggstart 2018, avslutar Granström.

Vidare kommer NBBAB att vara beredd inför nästa EU ansökan då det blir möjligt att dels söka pengar för den återstående planeringen mellan Skellefteå och Luleå och dels bygghandling från Dåva och norrut. Det blir även möjligt att söka pengar för själva bygget av banans första delsträcka mellan Umeå och Skellefteå.

Presskonferensen börjar 10.50 på Umeå Östra i Umeå. Foton från kick offen kommer att finnas tillgängligt under eftermiddagen den 26:e november på MyNewsdesk under Norrbotniabanan.

Kontaktpersoner
Gusten Granström, VD Norrbotniabanan AB, mobil 070-665 5785
Arnold Vonkavaara, regional Direktör Trafikverket, 070-526 50 36
Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen, mobil 0730-59 60 10

Mer om Norrbotniabanan

 

Aktuellt

I detta flöde lyfter vi tips, information, aktuella händelser och event kopplat till vårt arbete med Norrbotniabanan.
Läs mer

Bloggen

Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen, skriver fritt om aktualiteter kopplat till Norrbotniabanan.
Läs mer

Podden

I Norrbotniabanegruppens podd diskuterar Eva Lundqvist och Elisabeth Sinclair aktuella händelser kopplat till Norrbotniabanan tillsammans med den allvetande lokföraren (gestaltad av Olof Wretling).
Läs mer

Bilder

Vi har samlat bilder som är fria att använda vid kommunikation som rör Norrbotniabanan.
Läs mer

Dokument

Här listar vi rapporter, remissvar och annat läsvärt.
Läs mer

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Norrbotniabanan AB samt Norrbotniabanegruppen.
Läs mer