Vilken otrolig järnvägsboost JBS-konferensen i Stockholm gav! JBS står för  järnvägsbranschens samverkansforum och bildades 2016 av aktörer från hela den svenska järnvägsbranschen. Allt för att driva på järnvägens förbättringsarbete för att vi tillsammans ska göra järnvägen mer robust, tillförlitlig och tillgänglig.

Kritiken är stundvis massiv mot den svenska järnvägen, men som JBS ordförande Kristoffer Tamsons konstaterade genomgår den svenska järnvägen en renässans i ökad efterfrågan, teknikskiften och utmaningar kopplat till kompetensförsörjningen. ”Vi har faktiskt järnvägens bästa tid framför oss”, sa Tamsons och för att realisera visionen om att göra järnvägen till ryggraden i transportsystemet krävs det att hela branschen står enad och arbetar långsiktigt med frågan.


Kristoffer Tamsons, ordförande i JBS, pratade om vägen till visionen. Ulrika Heie, ordförande Trafikutskottet, talade på temat ”Järnvägen i riksdagen – vad händer fram till valet? ”

Trafikverkets Generaldirektör, Roberto Maiorana, pekade på JBS vision för 2050 som ett viktigt redskap för det fortsatta arbetet med målet om att vi ska få fram så mycket gods och resenärer så fort som möjligt. Den innehåller ett stort antal initiativ och en tydlig strategi för att snabbare gå från beslut till genomförande och att de identifierade åtgärderna ska realiseras fortare med större effekt osv. För att realisera visionen krävs att hela branschen står enad och arbetar långsiktigt med teknikskiften, investeringar och kompetensförsörjning.


Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson om Regeringens bidrag till JBS färdplan.

Infrastrukturminister Andreas Carlson konstaterade att vi visserligen har ett år bakom oss med en rekorddålig punktlighet i procent mätt, men det har aldrig varit så många tåg som gått i tid som under förra året. Ministern nämnde krafttagen i det fortsatta arbetet för att arbeta bort underhållsskulden samtidigt som kapaciteten byggs ut med exempelvis Norrbotniabanan. JBS har skapat ett gemensamt ökat engagemang och en övertygelse om att vi ska lösa detta, sa ministern. ”Vi tror på den svenska järnvägen, vi tror på svenskt tåg, inte bara som en del av vår historia som byggt Sverige, starkt som en ryggrad för både ekonomi och sammanhållning, utan också som en bärande del för vår beredskap.” Ministern menade att det är läge för svensk tåg bransch, svenskt järnväg att ha lite mer självförtroende kring den produkt som levereras till stora delar av det svenska folket varje dag!


Monica Lingegård, vd SJ. Roberto Maiorana, GD Trafikverket och Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen.

I pausen fick vi än en gång glädjas åt byggstartsbeslutet för sträckan Dåva-Skellefteå med infrastrukturministern Andreas Carlson. Trafikverkets GD Roberto Maiorana och jag tog i hand om att nu siktar vi på resterande etapp till Luleå! Tillsammans med SJs vd Monica Lingegård konstaterade vi att trafikstarten känns som att den ligger runt hörnet. Tidsperspektivet när man arbetar med infrastruktur ser inte ut som andras. Långt bort känns ibland väldigt nära.

JBS tog förra året fram en vision för järnvägen år 2050. Du hittar rapporten här. 

/ Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen