Regeringen och dess samarbetsparti Sverigedemokraterna har lämnat över infrastrukturpropositionen till riksdagen med en historisk ekonomisk satsning med en ökning om totalt 27 % i jämförelse med dagens nationella infrastrukturplan. Budskapet från infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, finansminister Elisabeth Svantesson, Thomas Morell, vice ordförande i trafikutskottet (SD) och Helena Gellerman, ledamot i trafikutskottet (L) öppnar också upp för alternativ finansiering och genomförande av stora projekt, något som Norrbotniabanans företrädare även föreslagit. Den historiska satsningen på infrastruktur banar väg för Norrbotniabanans färdigställande i sin helhet.
Norra Sverige står mitt i en samhällsomvandling som saknar motstycke. Investeringarna som stärker hela Sveriges konkurrenskraft och sätter Sverige i ett bra läge inför framtiden. Det handlar inte bara om de stora industrisatsningarna utan också om nytänkande och växande tjänsteföretag som stärker Sveriges position som kunskapsnation. Norrbotniabanan, 27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå knyter samman det befolkningsrika stråket längs kusten där det idag inte finns ett enda järnvägsspår. I norr ansluter banan till Malmbanan och Haparandabanan och söderut till kustnära orter längs den Botniska korridoren. Norrbotniabanan är en samhällskritisk infrastruktur som bidrar med efterlängtad transportkapacitet och som underlättar kompetensförsörjning och tillväxt rejält.
– Regeringens besked om att öppna upp för lånefinansiering och alternativt genomförande är mycket positivt och något som Norrbotniabanans företrädare efterfrågat under lång tid, säger Gusten Granström vd för Norrbotniabanan AB. Den historiska satsningen talar för att Norrbotniabanan nu kan realiseras i sin helhet när Trafikverket påbörjar arbetet med ett förslag till nationell transportinfrastrukturplan mellan åren 2026-2037.
– Nu är vi hoppfulla om att projektet kan intensifieras där ett byggstartsbeslut i närtid från regeringen är av högsta betydelse, säger Lorents Burman ordförande för Norrbotniabanegruppen. Kommunerna har länge väntat på regeringens byggstartsbeslut där tidpunkt för start och färdigställande idag är oklart. Väntan är enormt frustrerande och påverkar kommunernas egna åtagande i samband med bygget av Norrbotniabanan negativt, säger Burman.
– Att Norrbotniabanan färdigställs mellan Umeå och Luleå är en förutsättning för att regionen och Sverige ska kunna tillgodogöra sig de vinster som skapas i och med näringslivets gigantiska investeringar på över 1400 miljarder räknat i de båda länen. Totalt skapas över 25 000 arbetstillfällen sammanlagt i de båda länen fram till 2040. Det kommer att ställa stora krav på en fungerande infrastruktur för att klara kompetensförsörjningen och den ökade godstrafiken, avslutar Burman.
Kontaktpersoner
Elisabeth Sinclair, Projektledare Norrbotniabanegruppen
Lorents Burman, Ordförande Norrbotniabanegruppen
Gusten Granström, Vd Norrbotniabanan AB