Regeringen fattar beslut om att planeringen för Norrbotniabanans etapp mellan Skellefteå–Luleå ska påbörjas direkt och att byggstarten ska skrivas in i den kommande infrastrukturplanen.
– Norrbotniabanan är så otroligt viktig, inte bara för norra Sverige, utan för hela Sverige. Det är en nationell angelägenhet och en prioritering för den här regeringen, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth under presskonferensen.
– Vi är oerhört tacksamma för beskedet säger Lorents Burman, ordförande i Norrbotniabanegruppen. Det här ger kommuner och regioner i norr råg i ryggen i det fortsatta arbetet med att stötta näringslivets gigantiska satsningar i Norrbotten och Västerbotten.
Regeringen ger nu ett förtydligande direktiv till Trafikverket om att planeringen mellan Skellefteå och Luleå ska påbörjas direkt och att en byggstart ska inkluderas i den kommande infrastrukturplanen som beslutas till våren. Dagens beslut innebär också att Trafikverket kan säkra sin kompetens i projektet redan nu när planeringen mellan Umeå och Skellefteå närmar sig slutet.
– Ett projekt som inte nämns i den kommande infrastrukturplanen kan heller inte planeras och byggas, säger Lorents Burman ordförande i Norrbotniabanegruppen. I och med dagens besked är planeringen och byggstart säkrad till Luleå och därmed en viktig signal till näringslivet som investerar hisnande summor i både Norrbotten och Västerbotten, säger Burman och fortsätter, Norrbotniabanan byggs för att binda ihop befintliga större städer i ett väldigt befolkningstätt stråk. Allt för att skapa en robustare infrastruktur för att klara kompetensförsörjningen i norr och de ökande godstransporterna, inte minst nu med tanke på näringslivets enorma satsningar.
Riksdagen röstade tidigare i vår igenom de ekonomiska ramarna för den kommande tioåriga infrastrukturplanen som beslutas våren 2022. Strax före midsommar skickade regeringen ett direktiv till Trafikverket om att upprätta ett utkast på ny infrastrukturplan där det stod att ”Det ska ske en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras.” samt att ”Utbyggnad av den därefter kvarvarande delen Skellefteå–Luleå bör påbörjas inom planperioden.” Nu förtydligar regeringen direktivet med att planeringen norrut ska fortsätta direkt.
– Med dagens besked kan vi konstatera att vi passerat punkten för ”no return”, säger Gusten Granström, Vd för Norrbotniabanan AB. Tillsammans med de tidigare beskeden från EU om förlängningen av stomnätskorridoren ScanMed samt beslutet om att medfinansiera projekteringen på sträckan Ytterbyn–Grandbodarna, även om det är en mindre summa, har EU tagit ett fast grepp om sitt stöd för genomförandet av Norrbotniabanan. Sammantaget kan projektet rulla vidare med hög hastighet framåt, och kan äntligen färdigställas i närtid till 2030, avslutar Granström.
Länk till regeringens pressträff
Kontaktpersoner
Elisabeth Sinclair, Projektledare Norrbotniabanegruppen
Lorents Burman, Ordförande Norrbotniabanegruppen
Gusten Granström, Vd Norrbotniabanan AB