Vilken fredag! Dagen började med ett möte mellan Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana (som tillträdde sin tjänst så sent som i våras) och regiondirektören Helena Eriksson tillsammans med representanter från Norrbotniabanan AB, Norrbotniabanegruppen samt samarbetet Botniska korridoren. Här fick vi möjlighet att träffas för att presentera det arbete som vi bedriver, och vill bedriva, i samarbete med Trafikverket. Detta var ett mycket viktigt möte för att ha fortsatt hög framdrift i färdigställandet av infrastrukturen i den Botniska korridoren.
En bild från morgonmötet.
En stund senare möttes särskilt inbjudna till ett event ute på Umeå godsbangård. Det kändes smått overkligt att det var dags för den första rälsläggningen av Norrbotniabanan! Vi stod på platsen där Norrbotniabanan viker av från den gamla Vännäsbanan som förbinder Umeå med stambanan. År 2024 ska denna första sträcka på 12 km stå klar och möjliggöra transporter till Dåva företagspark där två stora kraftvärmeverk förser stora delar av Umeå med fjärrvärme.
Arbetet med sträckan har pågått sedan 2015 med planering, men 2018 kunde tidigare statsminister Stefan Löfven ta det första spadtaget och därefter kunde de förberedande arbetena ta fart. Sedan två år tillbaka har de större byggentreprenaderna pågått och inom kort börjar arbetet genom Ersmarksberget. Då ökar antalet arbetare från drygt hundra till cirka 400 personer.
Efter tjugo års arbete realiseras nu Norrbotniabanan – en historisk dag! Ta gärna del av den via filmerna nedan.
/ En rörd Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana inledde som talare och sa bland annat ”Att vi nu lägger den första rälsen på Norrbotniabanan är en milstolpe, och det talar sitt tydliga språk. Arbetet är i full gång, och det är nu det händer!”
Infrastrukturminister Tomas Eneroth var på plats och även han höll ett tal. ”Jag vill se Norrbotniabanan på plats så snart som möjligt.”
Efter de inledande talen så var det dags för generaldirektören att förankra första rälsen på Norrbotniabanan tillsammans med infrastrukturministern.
Roberto Maiorana och Tomas Eneroth beskådar det pågående arbetet med den första rälsen på Norrbotniabanan.
Elisabeth Sinclair, Norrbotniabanegruppen intervjuar Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket och Helena Eriksson, direktör region nord Trafikverket.
Elisabeth Sinclair, Norrbotniabanegruppen intervjuar infrastrukturminister Tomas Eneroth.