EU stärker fortsatt bygge av Norrbotniabanan, medfinansierar sträckan Ytterbyn–Grandbodarna

Nu står det klart att EU medfinansierar detaljprojektering och fältundersökningar inför den kommande byggnationen av järnvägen på sträckan mellan Ytterbyn och Grandbodarna, som är den längsta järnvägsplanen genom Skellefteå kommun.
– Det är ett mycket glädjande besked, säger Lorents Burman Norrbotniabanegruppens ordförande och fortsätter, det förstärker det pågående bygget norrut, ett arbete som inte får avstanna förrän det når Luleå. Start för aktiviteterna är den 22 mars i år och planerat avslut är den 1 juli 2024. Budgeten för ansökan uppgår till 14 915 000 euro varav 7 457 500 euro i bidrag.

Samtliga fem ansökningar beviljades
Det är Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF) som i våras utlyste en möjlighet att ansöka om medel för infrastrukturprojekt som syftar till att bland annat avlägsna flaskhalsar, förbättra möjligheter att flytta över gods till järnväg och överbrygga så kallade ”missing links” i transportsystem. Utlysningen riktade sig till arbeten med att ta fram studier och tekniska underlag.

Trafikverket ansökte då för detaljprojektering och fältundersökningar för bygget av Norrbotniabanan mellan YtterbynGrandbodarna som utgör ca 30 km ny järnväg. Trafikverkets ansökan tillstyrkes av regeringen tillsammans med fem andra järnvägsobjekt däribland delsträcka på Nya Ostkustbanan och muddring för Malmporten i Luleå hamn. Idag meddelas att samtliga fem ansökningar tillstyrktes.
Länk till regeringens pressmeddelande

Stärker fortsatt bygge
Bygget av Norrbotniabanan pågår för fullt. Allt sedan EU beviljade medfinansiering för planeringen gällande sträckan Umeå–Skellefteå 2015 har Trafikverket arbetat med planering och lagstadgade samråd. Arbetet har genomförts i ett mycket högt tempo med prioritering för sträckan UmeåDåva som övergick till faktiskt bygge 2018 då Statsminister Stefan Löfven tog det första spadtaget. Planeringen för resterande sträcka upp till Skellefteå närmar sig slutet och EUs beviljade medfinansiering för det fortsatta arbetet är ett viktigt tillskott för att bygget ska komma vidare. Rälsläggning sker först i slutet av byggprocessen.

 Nu måste vi fortsätta hålla samma höga tempo för att färdigställa Norrbotniabanan, i sin helhet, till Luleå i närtid till 2030, säger Burman. Inom loppet av 15 till 20 år investeras över 700 miljarder i de båda två nordligaste länen och tusentals arbetstillfällen skapas. För att klara kompetensförsörjningen och de ökade godstransporterna blir Norrbotniabanan av oerhört stor betydelse, säger Burman och fortsätter, nästa steg som är än viktigare är att Norrbotniabanans sista etapp mellan Skellefteå och Luleå lyfts in i den kommande Nationella transportplanen.

Kontaktperson
Lorents Burman, Ordförande Norrbotniabanegruppen