11 november, 2018

#6:1 Från toppluva till stövel

Under våren 2018 lämnade regeringen in en begäran till EU om att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Skandinavien-Medelhavet, från Stockholm vidare mot Haparanda och Narvik. I detta avsnitt får ni följa Elisabeth och Eva i den södra delen av denna transportkorridor från Innsbruck i norr till Valetta i söder. Vilken betydelse har denna korridor för Norrbotniabanans förverkligande? Vad är TEN-T och varför pratas det så ofta om korridorer i järnvägssammanhang? Hur finansieras stora infrastrukturprojekt ? Och var ligger Europas längsta nästan-bro? Lokföraren (spelad av Olof Wretling) blir i detta avsnitt stoppad i säkerhetskontrollen, och har sin alldeles egna fundering på hur dansken kan komma torrskodd till Tyskland…

Mer om Norrbotniabanan

 

Aktuellt

I detta flöde lyfter vi tips, information, aktuella händelser och event kopplat till vårt arbete med Norrbotniabanan.
Läs mer

Bloggen

Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen, skriver fritt om aktualiteter kopplat till Norrbotniabanan.
Läs mer

Podden

I Norrbotniabanegruppens podd diskuterar Eva Lundqvist och Elisabeth Sinclair aktuella händelser kopplat till Norrbotniabanan tillsammans med den allvetande lokföraren (gestaltad av Olof Wretling).
Läs mer

Bilder

Vi har samlat bilder som är fria att använda vid kommunikation som rör Norrbotniabanan.
Läs mer

Dokument

Här listar vi rapporter, remissvar och annat läsvärt.
Läs mer

Pressmeddelanden

Pressmeddelanden från Norrbotniabanan AB samt Norrbotniabanegruppen.
Läs mer