Byggstartsbeslutet dröjer, men varför? Det är en fråga som många ställer just nu till oss på Norrbotniabanegruppen. Vi har inte alla svaren, men har gjort en sammanfattning av hur vi tolkar regeringens och Trafikverkets fattade beslut och varför vi tror att sträckan Dåva–Skellefteå tappat fart.
Trafikverkets begäran om byggstart
Den 13 juni 2024 skickade Trafikverket in en rapport till regeringen innehållande en sammanställning över samtliga infrastrukturprojekt i Sverige som behöver ett byggstartsbeslut. Denna rapport skiljer sig från Trafikverkets tidigare önskan i oktober 2022 om att få ett byggstartsbeslut för Norrbotniabanan i särskild ordning, vilket innebär att beslutet fattas genom en särskild process för att möjliggöra en snabbare byggstart. Om Norrbotniabanan hade hanterats enligt denna process hade regeringen kunnat ge ett byggstartsbeslut 7 december 2023, i anslutning till att järnvägsplanerna vann laga kraft.
Den långsamma hanteringen, där realiseringen av Norrbotniabanan inte hanteras skyndsamt, är märklig med tanke på att både den tidigare och nuvarande infrastrukturminister är överens om att arbetet med Norrbotniabanan ska intensifieras.
Luft i systemet?
I den nu gällande nationella infrastrukturplanen 2022-2033 står att Norrbotniabanans byggstart ska ske i spannet 2025-2027. Det är där vi hamnar om regeringen nu under hösten 2024 ger klartecken för byggstart. Men OM de överklagade järnvägsplanerna hade vunnit laga kraft inom 3-6 månader istället för efter drygt ett år och OM byggstartsbeslutet hade getts i särskild ordning när planerna vann laga kraft i fjol, hade bygget kunnat vara igång. Då hade vi sett en intensifiering i förhållande till den nationella infrastrukturplanen istället för en anpassning till den.
Det är tydligt att Norrbotniabanan inte hanteras skyndsamt, och att processen hade kunnat synliggöras för alla oss som väntar. Med anledning av den långa väntan på byggstart finns en oro för att det finns “luft i systemet”.
Samstämmighet om intensifiering av arbetet med Norrbotniabanan
I en interpellation i riksdagen 7 februari 2023, bekräftar bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson att arbetet med Norrbotniabanan fortsatt ska intensifieras; ”Den skrivning som finns i planen vad gäller intensifierad planering för att bygga Norrbotniabanan är fortfarande giltig. Det finns inget skäl till oro.” Detta är ett mycket positivt besked. I den nationella planen står nämligen att ”Enligt regeringsbeslut ska planläggningsarbetet för Norrbotniabanans kvarvarande sträcka, Skellefteå–Luleå, påbörjas, och direktivet anger att planeringen för hela Norrbotniabanan ska intensifieras. Trafikverket föreslår därför att 3 miljarder kronor anslås till sträckan Skellefteå–Luleå.”
Den förra regeringen intensifierade arbetet genom att redan året innan den nationella infrastrukturplanen beslutades, ge ett regeringsuppdrag (30 juli 2021) till Trafikverket om att påbörja planeringsarbetet mellan Skellefteå och Luleå. Dessutom la man ytterligare till 500 miljoner till sträckan Umeå–Dåva som då blev fullt ut finansierad. Den sträcka som därefter tappat tempo är Dåva–Skellefteå.
Vi hoppas att regeringen och Trafikverket snart kan ge de besked som krävs för att arbetet ska kunna intensifieras och att byggstarten för sträckan Dåva–Skellefteå kan påbörjas utan ytterligare dröjsmål.
Bakgrundsinformation
Den streckade linjen på kartan ovan visar sträckan Dåva–Skellefteå som saknar byggstartsbeslut.
2019
Järnvägsplanen för sträckan Umeå–Dåva (JP01) vinner laga kraft.
Byggnation pågår för denna sträcka. Planerad trafikstart 2026.
30 juli 2021
Regeringsuppdrag att påbörja planläggningsarbetet för sträckan Skellefteå–Luleå på Norrbotniabanan.
Länk till regeringsuppdraget.
26 oktober 2022
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå (JP02-JP07) fastställs.
Länk till Trafikverkets nyhet.
1 december 2022
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå (JP02-JP07) överklagas.
Länk till Trafikverkets nyhet.
7 februari 2023
Interpellation 2022/23:155 om Norrbotniabanan.
Länk till riksdagens protokoll.
10 maj 2023
Trafikverkets byggstartsrapportering, 2024–2026 samt 2027–2029.
Länk till Trafikverkets rapport.
15 september 2023
Trafikverkets rapport gällande åtgärder i transportinfrastrukturen i Norrbottens och Västerbottens län.
Länk till Trafikverkets rapport.
7 december 2023
Järnvägsplanerna för sträckan Dåva–Skellefteå (JP02-JP07) vinner laga kraft.
Länk till Trafikverkets nyhet.
13 juni 2024
Trafikverkets byggstartsrapportering, 2025–2027 samt 2028–2030.
Länk till Trafikverkets rapport.
6 september 2024
Järnvägsplanen för sträckan Skellefteå C–Degerbyn (JP08) fastställs.
Länk till Trafikverkets nyhet.
8 oktober 2024
Järnvägsplanen för sträckan Skellefteå C–Degerbyn (JP08) vinner laga kraft.
Länk till Trafikverkets nyhet.
Följ resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan 2026–2037
Den nationella transportinfrastrukturplanen är Trafikverkets planerings- och prioriteringsunderlag för de kommande 10 åren. Kortfattat; Den avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan stå klar. Normalt inleds en ny planeringsprocess vart fjärde år, och det är inte lätt att följa med de olika turerna kopplat till planen och vad som gäller för projektet Norrbotniabanan. Vi har därför gjort en tidsaxel där du kan följa med på resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan.