
Blogg till poddavsnitt #46
Bilden ovan visar på bygget av Norrbotniabanan, Ersmarkstunneln, sträckan Umeå–Dåva.
Här kan du lyssna på bloggens tillhörande poddavsnitt.
Lyten-affären – ett besked som ger ny energi
Vi inleder avsnittet med ett besked som fått stor uppmärksamhet – både lokalt och internationellt. Northvolt i Skellefteå har fått en ny ägare: amerikanska Lyten. Fabriken ska återstarta produktionen, och det stärker norra Sveriges roll i den europeiska gröna omställningen. Det är också ett viktigt argument i vårt fortsatta påverkansarbete för Norrbotniabanan.
Samtidigt pågår förhandlingarna om EU:s långtidsbudget för 2028–2034. Regionalstöden minskar, men norra Sverige lyfts fortsatt fram som ett prioriterat område. Tillsammans med Botniska korridoren och North Sweden European Office arbetar vi för att Norrbotniabanan ska finnas med i nästa CEF-program – som en strategisk del av Europas transportnät.
Läs mer på North Sweden European Office
Nationellt engagemang – från kongress till Almedalen
Partiledare Magdalena Andersson med Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå och ordförande för Norrbotniabanegruppen.
Stefan Löfven får en uppdatering av Elisabeth Sinclair.
Under Socialdemokraternas kongress fick vi många värdefulla samtal i vår monter – inte minst med tidigare statsminister Stefan Löfven. Han har haft en avgörande roll för att Norrbotniabanan kom igång, från EU-ansökan 2015 till byggstarten 2018. Nu fick han en uppdatering om läget och visade att hans stöd är lika starkt som tidigare. Partiledaren Magdalena Andersson var tydlig: ”Den här banan behövs nu!”.
Några veckor senare var vi på plats under Almedalsveckan, där vi deltog i flera programpunkter om hållbar infrastruktur och regional tillväxt.
En av höjdpunkterna var vår workshop där vi tillsammans med kommuner, regioner och aktörer från näringslivet diskuterade järnvägens roll i samhällsutvecklingen. Fokus låg på hur nya stationer och förbättrad tillgänglighet kan skapa förutsättningar för bostadsbyggande, pendling och lokal tillväxt.
Några av deltagarna i Workshopen.
Konkreta exempel från kommunerna:
- Vännäs har haft en stabil befolkningstillväxt tack vare Vännäspendeln, som gör det enkelt att pendla till Umeå.
- Nordmaling har utmaningar med turtäthet och bostadsbrist, vilket påverkar inflyttningen trots närheten till Umeå.
- Örnsköldsvik ser järnvägen som en strategisk tillgång för näringslivet, men efterlyser kortare restider till större städer.
- Umeå har vuxit kraftigt sedan Botniabanan öppnade, och stationen Umeå Östra har blivit en viktig nod för stadsutveckling.
- Vi fick också inspel från andra delar av landet, bland annat från Stehag och Rydebäck, där nya stationer har fungerat som motorer för lokal utveckling – tack vare god samverkan mellan kommun, region och Trafikverket.
Gemensamt för alla exempel är att järnvägen inte är en lösning i sig, utan en möjliggörare. För att den ska bidra till tillväxt krävs samspel med bostadsplanering, näringsliv, skolor och service. Effektiv pendling inom 30–45 minuter lyftes som en realistisk gräns för dagligt resande.
Läs sammanfattningen från workshopen (PDF)
Och senare under veckan hade vi ett seminarium med Botniska korridoren där vi lyfte den stora frågan: Industrin investerar över 570 miljarder i norra och mellersta Sverige – men var är järnvägen? Vad gör staten?
Detta event kan du kika på i efterhand.
Elisabet Wigholm (Botniska korridoren) och Mats Ågebrant, moderatorer, Johan Davidson, Statssekreterare på Landsbygds- och infrastrukturdepartementet, Roberto Maiorana, Generaldirektör på Trafikverket.
Regionalt fokus – projektbolag för Norrbotniabanan
För att öka takten i byggandet har Norrbotniabanan AB föreslagit att ett särskilt projektbolag bildas för sträckan Skellefteå–Luleå. Ett bolag där staten, kommuner och regioner samverkar direkt – med trygg finansiering, bättre insyn och tydligt leveransfokus.
Om förslaget godkänns av regeringen kan projektet genomföras snabbare och mer effektivt. Om inte, finns alternativ i form av närmare samarbetsformer – men risken är att vi står kvar med samma utmaningar.
Läs mer i detta pressmeddelande.
Framåt – Morgondagens samhälle
Nästa steg är eventet Morgondagens samhälle, där vår vice ordförande Carina Sammeli medverkar i ett seminarium om hur vi får fler tidskritiska infrastrukturprojekt på plats. Det är frågor vi kommer att följa upp i kommande poddavsnitt och blogg.
Läs mer om eventet här.
/ Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen