
Blogg till poddavsnitt #45
Bilden ovan visar på bygget av Norrbotniabanan, Ersmarkstunneln, sträckan Umeå–Dåva.
Här kan du lyssna på bloggens tillhörande poddavsnitt.
Full fart i bygget – från tunnel till räls
I bygget mellan Umeå och Dåva är arbetet med Ersmarkstunneln är i full gång. Totalt ska 870 000 ton berg tas ut – motsvarande en halv Globen – och det mesta återanvänds i kommande delar av banan. Samtidigt förbereds spårläggningen med en ovanlig metod där kortare rälssektioner svetsas ihop på plats. Det är ett intensivt och tekniskt utmanande arbete, men nödvändigt för att hålla tidplanen.
Läs mer på Trafikverkets webbplats.
Studiebesök på Norrtågs vagnverkstad under Järnvägsforum Norr.
Järnvägsforum Norr
Under Järnvägsforum Norr i Umeå samlades över 250 deltagare från hela landet. Vi fick bland annat besöka Norrtågs vagnverkstad – en modern anläggning för underhåll, avisning och hjulsvarvning. Verkstaden beskrevs som ett ”SPA för tåg” och är unik i norra Sverige. Samtidigt diskuterades hur vi kan snabba på den gröna omställningen och tänka nytt kring finansiering av infrastruktur.
Läs mer om Järnvägsforum Norr.
Nationellt fokus – beslutskraft och långbänkar
På JBS-konferensen i Stockholm lyftes järnvägens renässans. Infrastrukturminister Andreas Carlson och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana betonade vikten av att bygga bort underhållsskulden och öka kapaciteten – där Norrbotniabanan är ett nyckelprojekt.
Läs mer om JBS-konferensen.
Göran Persson under SJs årsstämma, 29 april 2025.
Göran Persson, som talade på SJs årsmöte i slutet av april, var tydlig: ”Det är inte pengarna som saknas – det är beslutskraften. Vi fastnar i långbänk varje gång vi ska göra något stort. Det tar 10, 15, ibland 20 år – och det är inte nödvändigt.”
Utveckla Norrbotten
Under konferensen ”Utveckla Norrbotten” i Piteå diskuterades hur vi bygger ett långsiktigt livskraftigt län. Hanna Stenegren från Timbro lyfte vikten av naturresursavgifter och att bemöta kritik mot omställningen. Hon satte ord på debatten med begrepp som bland annat ”elpanik”, ”subventionsallergi” och ”omställningsmisstro”. Det blev tydligt att norra Sverige inte bara är en plats för investeringar – utan för framtidens lösningar.
Läs mer om eventet på Utveckla Norrbotten.
Samhällsekonomisk lönsamhet – dags att räkna rätt
På ett frukostseminarium i Riksdagshuset diskuterades bland annat hur dagens kalkylmodeller ofta missgynnar järnvägsprojekt. Tågresor värderas lägre än bil och flyg, trots att de erbjuder arbetstid, komfort och hållbarhet. Det är dags att uppdatera modellerna så att de speglar verkligheten – och framtidens behov.
Läs mer om frukostseminariet i Riksdagshuset.
Läs mer om samhällsekonomiska kalkyler.
EU – långtidsbudget på gång
Vi avslutar med en blick mot EU, där en ny långtidsbudget är på gång. Det ser lovande ut för CEF – Fonden för ett sammanlänkat Europa – men kapacitetsförordningen är fortfarande en knäckfråga. Diskussionerna fortsätter.
/ Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen