Norrbotniabanan under Almedalsveckan 2022
Näringslivet i norr gör historiska investeringar i den gröna omställningen, vilket kräver ökad järnvägskapacitet. Norrbotniabanegruppen fanns representerad under Almedalsveckan för att prata om just det – och mycket annat. På denna sida har vi samlat de seminarium som vi arrangerade/deltog på. Se dem gärna i efterhand.
Hur maximerar vi nyttan från start med ny järnväg?
Arrangör, Norrbotniabanegruppen
Måndag 4 juli, 10.00-12.00 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Del 1. Godstrafik | Del 2. Persontrafik
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr gör historiska investeringar i den gröna omställningen, vilket kräver ökad järnvägskapacitet. Trafikverket planerar och bygger Norrbotniabanan för fullt, men vad gör och vad behöver kommunerna och regionerna göra för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Utökad information om evenemanget
Norrbotniabanan är så mycket mer än stål och betong. Den blir ett mycket viktigt verktyg för att de gigantiska investeringarna i norr ska få full effekt. Samtidigt vet vi att ett nyttjande av järnvägen inte sker av sig självt. Vad gör och vad behöver kommuner och regioner göra de kommande åren för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Seminariet är tänkt att vara ett samtal om de utmaningar vi står inför och de tankar från forskning, kommuner- och regioner samt operatörer som finns om vilka förberedande åtgärder som behöver vidtas för att nå maximal nytta av ny järnväg, exemplet Norrbotniabanan, både beträffande gods- och persontrafik. Seminariet är uppdelat i två delar där vi inleder samtalet om godstrafik och därefter om persontrafik.
Medverkande
Del 1. Godstrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Lars Westin, Professor vid Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet
Isabella Forsgren, Infrastrukturstrateg, INAB
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Nils-Olov Lindfors, Regionråd Norrbotten
Del 2. Persontrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Patrick Joyce, Chefekonom, Almega
Tobias Lindfors, Vd, StudentConsulting
Joakim Berg, Marknads- och kommunikationschef, Norrtåg
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Måndag 4 juli, 10.00-12.00 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Del 1. Godstrafik | Del 2. Persontrafik
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr gör historiska investeringar i den gröna omställningen, vilket kräver ökad järnvägskapacitet. Trafikverket planerar och bygger Norrbotniabanan för fullt, men vad gör och vad behöver kommunerna och regionerna göra för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Utökad information om evenemanget
Norrbotniabanan är så mycket mer än stål och betong. Den blir ett mycket viktigt verktyg för att de gigantiska investeringarna i norr ska få full effekt. Samtidigt vet vi att ett nyttjande av järnvägen inte sker av sig självt. Vad gör och vad behöver kommuner och regioner göra de kommande åren för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Seminariet är tänkt att vara ett samtal om de utmaningar vi står inför och de tankar från forskning, kommuner- och regioner samt operatörer som finns om vilka förberedande åtgärder som behöver vidtas för att nå maximal nytta av ny järnväg, exemplet Norrbotniabanan, både beträffande gods- och persontrafik. Seminariet är uppdelat i två delar där vi inleder samtalet om godstrafik och därefter om persontrafik.
Medverkande
Del 1. Godstrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Lars Westin, Professor vid Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet
Isabella Forsgren, Infrastrukturstrateg, INAB
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Nils-Olov Lindfors, Regionråd Norrbotten
Del 2. Persontrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Patrick Joyce, Chefekonom, Almega
Tobias Lindfors, Vd, StudentConsulting
Joakim Berg, Marknads- och kommunikationschef, Norrtåg
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Hur skapar vi en infrastruktur som matchar den industriella boomen i norra Sverige?
Arrangör, Norrbotniabanegruppen
Måndag 4 juli, 10.00-12.00 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Del 1. Godstrafik | Del 2. Persontrafik
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr gör historiska investeringar i den gröna omställningen, vilket kräver ökad järnvägskapacitet. Trafikverket planerar och bygger Norrbotniabanan för fullt, men vad gör och vad behöver kommunerna och regionerna göra för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Utökad information om evenemanget
Norrbotniabanan är så mycket mer än stål och betong. Den blir ett mycket viktigt verktyg för att de gigantiska investeringarna i norr ska få full effekt. Samtidigt vet vi att ett nyttjande av järnvägen inte sker av sig självt. Vad gör och vad behöver kommuner och regioner göra de kommande åren för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Seminariet är tänkt att vara ett samtal om de utmaningar vi står inför och de tankar från forskning, kommuner- och regioner samt operatörer som finns om vilka förberedande åtgärder som behöver vidtas för att nå maximal nytta av ny järnväg, exemplet Norrbotniabanan, både beträffande gods- och persontrafik. Seminariet är uppdelat i två delar där vi inleder samtalet om godstrafik och därefter om persontrafik.
Medverkande
Del 1. Godstrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Lars Westin, Professor vid Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet
Isabella Forsgren, Infrastrukturstrateg, INAB
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Nils-Olov Lindfors, Regionråd Norrbotten
Del 2. Persontrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Patrick Joyce, Chefekonom, Almega
Tobias Lindfors, Vd, StudentConsulting
Joakim Berg, Marknads- och kommunikationschef, Norrtåg
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Måndag 4 juli, 10.00-12.00 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Del 1. Godstrafik | Del 2. Persontrafik
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr gör historiska investeringar i den gröna omställningen, vilket kräver ökad järnvägskapacitet. Trafikverket planerar och bygger Norrbotniabanan för fullt, men vad gör och vad behöver kommunerna och regionerna göra för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Utökad information om evenemanget
Norrbotniabanan är så mycket mer än stål och betong. Den blir ett mycket viktigt verktyg för att de gigantiska investeringarna i norr ska få full effekt. Samtidigt vet vi att ett nyttjande av järnvägen inte sker av sig självt. Vad gör och vad behöver kommuner och regioner göra de kommande åren för att nå full effekt när banan väl tas i bruk?
Seminariet är tänkt att vara ett samtal om de utmaningar vi står inför och de tankar från forskning, kommuner- och regioner samt operatörer som finns om vilka förberedande åtgärder som behöver vidtas för att nå maximal nytta av ny järnväg, exemplet Norrbotniabanan, både beträffande gods- och persontrafik. Seminariet är uppdelat i två delar där vi inleder samtalet om godstrafik och därefter om persontrafik.
Medverkande
Del 1. Godstrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Lars Westin, Professor vid Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet
Isabella Forsgren, Infrastrukturstrateg, INAB
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Nils-Olov Lindfors, Regionråd Norrbotten
Del 2. Persontrafik:
Elisabeth Sinclair, Projektledare, Norrbotniabanegruppen
Patrick Joyce, Chefekonom, Almega
Tobias Lindfors, Vd, StudentConsulting
Joakim Berg, Marknads- och kommunikationschef, Norrtåg
Gustaf Engstrand, Näringspolitisk chef, Tågföretagen
Kan Sveriges nationella transportplan matcha den gröna omställningen i ett skakigt Europa?
Arrangör, Botniska korridoren, Norrbotniabanegruppen, Nya Ostkustbanan
Tisdag 5 juli, 15.40-16.25 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Länk till webbsändning
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr investerar över 1070 mdr i den gröna omställningen, men även om regeringen prioriterar järnvägen når Sverige inte EU:s krav. Trots det finns optimism i tågbranschen. Hur ser de ledande aktörerna på framtiden och hur påverkas järnvägspolitiken av det nya säkerhetspolitiska läget?
Utökad information om evenemanget
Näringslivet investerar 1070 miljarder SEK i nya gröna produktionsanläggningar, ny klimatvänlig teknologi och stärkt konkurrenskraft. Samtidigt går utbyggnaden av nödvändig järnvägsinfrastruktur i snigelfart. Hur är det möjligt? År 2022 är ett historiskt viktigt järnvägsår. SJ köper in helt nya tåg för 250 km/h, en helt ny nattågslinje öppnar mellan Stockholm och Hamburg och runt om i landet höjs röster för att snabba på utbyggnaden av järnvägen.
Även om regeringen prioriterar järnvägen så kommer Sverige inte att fullfölja överenskommelsen gällande kraven på det europeiska järnvägsnätet. Överenskommelsen innebär att den Botniska korridoren, kustjärnvägen mellan Gävle och Luleå, samt godsstråket genom Bergslagen, ska stå klar år 2030. I seminariet samlar samarbetet Botniska korridoren de viktigaste tågaktörerna i ett samtal om vad som krävs för att den nationella planen ska matcha den gröna omställningen och stärka den svenska konkurrenskraften i ett skakigt Europa.
Medverkande
Christian Danielsson, Chef, EU-kommissionens representation i Sverige
Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket
Birgitta Sacrédeus, Regionråd Dalarna, Styrelseledamot Botniska korridoren
Monica Lingegård, VD, SJ
Ted Söderholm, VD, Green Cargo
Mattias Goldmann, Moderator, 2030-sekretariatet
Joakim Berg, Moderator, Norrtåg
Tisdag 5 juli, 15.40-16.25 | Länk till eventet
Se seminariet i efterhand
Länk till webbsändning
Beskrivning av samhällsfrågan
Näringslivet i norr investerar över 1070 mdr i den gröna omställningen, men även om regeringen prioriterar järnvägen når Sverige inte EU:s krav. Trots det finns optimism i tågbranschen. Hur ser de ledande aktörerna på framtiden och hur påverkas järnvägspolitiken av det nya säkerhetspolitiska läget?
Utökad information om evenemanget
Näringslivet investerar 1070 miljarder SEK i nya gröna produktionsanläggningar, ny klimatvänlig teknologi och stärkt konkurrenskraft. Samtidigt går utbyggnaden av nödvändig järnvägsinfrastruktur i snigelfart. Hur är det möjligt? År 2022 är ett historiskt viktigt järnvägsår. SJ köper in helt nya tåg för 250 km/h, en helt ny nattågslinje öppnar mellan Stockholm och Hamburg och runt om i landet höjs röster för att snabba på utbyggnaden av järnvägen.
Även om regeringen prioriterar järnvägen så kommer Sverige inte att fullfölja överenskommelsen gällande kraven på det europeiska järnvägsnätet. Överenskommelsen innebär att den Botniska korridoren, kustjärnvägen mellan Gävle och Luleå, samt godsstråket genom Bergslagen, ska stå klar år 2030. I seminariet samlar samarbetet Botniska korridoren de viktigaste tågaktörerna i ett samtal om vad som krävs för att den nationella planen ska matcha den gröna omställningen och stärka den svenska konkurrenskraften i ett skakigt Europa.
Medverkande
Christian Danielsson, Chef, EU-kommissionens representation i Sverige
Roberto Maiorana, Generaldirektör, Trafikverket
Birgitta Sacrédeus, Regionråd Dalarna, Styrelseledamot Botniska korridoren
Monica Lingegård, VD, SJ
Ted Söderholm, VD, Green Cargo
Mattias Goldmann, Moderator, 2030-sekretariatet
Joakim Berg, Moderator, Norrtåg