FÖLJ RESAN MOT NÄSTA NATIONELLA TRANSPORTINFRASTRUKTURPLAN 2026–2037
Den nationella transportinfrastrukturplanen är Trafikverkets planerings- och prioriteringsunderlag för de kommande 10 åren. Kortfattat; Den avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan stå klar. Normalt inleds en ny planeringsprocess vart fjärde år, och det är inte lätt att följa med de olika turerna kopplat till planen och vad som gäller för projektet Norrbotniabanan. Vi har därför gjort en tidsaxel där du kan följa med på resan mot nästa nationella transportinfrastrukturplan.
På denna sida kan du se beslutad nationell infrastrukturplan 2022-2033.
Inriktningsunderlaget omfattar en bedömning av ekonomiska ramar och ger vägledning för prioritering av åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen.
Huvudsyftet är att ge regeringen ett underlag inför en kommande infrastrukturproposition, vilken anger de ekonomiska ramarna för en kommande planperiod.
I regeringens direktiv till Trafikverket stod bland annat att; ”Trafikverket har i sin redovisning av regeringsuppdraget Uppdrag att analysera behovet av åtgärder i transportinfrastrukturen med anledning av större företagsetableringar och företagsexpansioner i Norrbottens och Västerbottens län.” samt att ”Trafikverket ska i inriktningsunderlaget redovisa om denna bedömning kvarstår, utifrån behovet av investeringar för att möjliggöra och accelerera den industriella gröna omställningen i norra Sverige.”
I den nuvarande planen finns hela Norrbotniabanan med (15 miljarder för både planering och bygge). Nu hoppas vi på att arbetet kan intensifieras samt ett målår att sikta mot då Norrbotniabanan kan stå klar i sin helhet från Umeå–Luleå.
Inriktningsunderlaget ska beakta omvärldsförutsättningar samt redogöra för antaganden om teknikutveckling och andra samhällsförändringar och hur dessa kan tänkas påverka de inriktningar som presenteras.
Det är viktigt att alla är medvetna om att inriktningsunderlaget inte är en ”sanning” utan ett av många underlag för att kunna göra nästa nationella infrastrukturplan.
För att balansera och bredda bilden är det därför oerhört viktigt att kommuner, regioner och organisationer yttrar sig. Remissyttrandena lämnas till regeringen.
På norrbotniabanan.se/boka kan du fram till 9 april boka “biljetter” på Norrbotniabanan!
Din röst är viktig! Två gånger tidigare har vi samlat in stöd för Norrbotniabanan kopplat till den nationella planen för infrastruktur genom att boka fiktiva tågbiljetter.
2017 bokades 10 768 biljetter för att visa på behovet av banan. (Då lyftes sträckan Umeå–Skellefteå in i planen!)
2021 bokades 20 047 resor (Då lyftes sträckan Skellefteå-Luleå in i planen!)
Nu önskar vi full finansiering av hela Norrbotniabanan – så att den kan färdigställas så snart som möjligt!
Tre gånger har vi samlat in stöd för Norrbotniabanan kopplat till den nationella planen för infrastruktur genom att boka fiktiva tågbiljetter.
2017 bokades 10 768 biljetter
2021 bokades 20 047 biljetter
2024 under vår senaste (och kortaste) kampanjperiod 13 mars–9 april bokades 3 857 biljetter – vilket innebär 34 672 biljetter totalt!
Årets bokningar bifogades med vårt remissvar till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet som ett av flera starka argument inför nästa nationella transportinfrastrukturplan.
Regeringen redovisar ett förslag, den så kallade Infrastrukturpropositionen, till riksdagen där man anger de ekonomiska ramarna för den kommande nationella infrastrukturplanen. Propositionen baseras på Trafikverkets inriktningsunderlag, remissynpunkter (skriftliga och från remissmöten) samt ytterligare underlag från främst transportmyndigheterna och till sist regeringens egna bedömningar.
Trafikverket ska efter den nämnda redovisningen vid behov bistå Regeringskansliet (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet) med kompletterande analyser. Denna del av uppdraget ska pågå till den 30 november 2024.
Efter att riksdagen har beslutat om propositionen ger regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en ny transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037.
Regionerna får motsvarande uppdrag att ta fram nya länsplaner för motsvarande period.
Trafikverket redovisar deras förslag till en ny nationell plan för perioden 2026–2037. Förslaget ut på remiss där alla intressenter har möjlighet att tycka till om förslaget och lämna synpunkter till regeringen.
Ibland händer det att regeringen skjuter till ytterligare medel och/eller lägger till fler objekt som de vill ska genomföras, innan de fattar ett slutgiltigt beslut om den nationella transportinfrastrukturplanen.
Hela planeringsprocessen avslutas med att regeringen fastställer en ny nationell transportinfrastrukturplan, respektive slutliga ekonomiska ramar för länsplanerna, och redovisar resultatet i en skrivelse till riksdagen.