FÖLJ RESAN MOT NY NATIONELL INFRASTRUKTURPLAN

Preloader
  • Följ med på resan mot nästa nationella infrastrukturplan!

    Följ med på resan mot nästa nationella infrastrukturplan!

    Den nationella infrastrukturplanen avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan byggas i sin helhet. Men det är inte lätt att följa med de olika turerna kopplat till planen och vad som gäller för projektet Norrbotniabanan. Därför har vi gjort denna tidsaxel där du kan följa med på resan mot nästa nationella infrastrukturplan, från juni 2020 till maj 2022.

  • Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag

    Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag

    Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag inför nästa nationella infrastrukturplan. Den ska handla om hur infrastrukturen, främst våra vägar och järnvägar, ska utvecklas och förvaltas på 12 års tid, alternativt 16 års tid.

    I regeringens direktiv till Trafikver­ket stod bland annat att ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbot­niabanan i sin helhet ska intensifieras.” I den nuvarande planen finns Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå med. Att finnas med i planen är superviktigt. Finns man inte med byggs det inte heller, och man får vänta minst fyra år tills nästa plan uppdateras.

  • Trafikverket redovisar sitt inriktningsunderlag

    Trafikverket redovisar sitt inriktningsunderlag

    Huvudsyftet med inriktningsplaneringen är att ge ett underlag för ekonomiska ramar och vägledning av möjliga åtgärder i transportinfrastrukturen.

    Det är viktigt att alla är medvetna om att inriktningsunderlaget inte är en ”sanning” utan ett av många underlag för att kunna göra nästa nationella infrastrukturplan. För att balansera och bredda bilden är det därför oerhört viktigt att yttra sig i ett remissvar.

  • Möjlighet att boka biljetter för att visa stödet för Norrbotniabanan

    Möjlighet att boka biljetter för att visa stödet för Norrbotniabanan

    Norrbotniabanegruppens kampanjsida kunde man under perioden 4 dec 2020 till 24 jan 2021 boka fiktiva biljetter på Norrbotniabanan för att tillsammans med andra visa på behovet av hela banan från Umeå till Luleå. En liknande opinionskampanj genomfördes 2017, där 10 768 bokningar bidrog till att halva Norrbotniabanan kom med i den nationella planen.

  • Över 20 000 biljettbokningar  bifogas med vårt remissvar

    Över 20 000 biljettbokningar bifogas med vårt remissvar

    Biljettbokningarna bifogades med vårt remissvar till regeringen, som ett av flera starka argument inför nästa nationella infrastrukturplan som beslutas 2022. Denna plan avgör hur snabbt Norrbotniabanan kan byggas i sin helhet.

  • Regeringen redovisar Infrastruktur­propositionen  för riksdagen

    Regeringen redovisar Infrastruktur­propositionen för riksdagen

    Regeringen redovisade sitt förslag, den så kallade infrastruktur­propositionen, till riksdagen där man angav de ekonomiska ramarna för den kommande nationella infrastrukturplanen.

    Budskapet från Infrastrukturminister Tomas Eneroth och Per Bolund Miljö- och klimatminister vid presskonferensen var tydligt, Norrbotniabanan ska färdigställas i sin helhet till Luleå! Propositionen baseras på Trafikverkets inriktningsunderlag, remissynpunkter (skriftliga och från remissmöten) samt ytterligare underlag från främst transportmyndigheterna och till sist regeringens egna bedömningar. Efter Trafikverkets inriktningsunderlag från 30 oktober 2020 tillför nu regeringen mer medel till planen, för att exempelvis Norrbotniabanan i sin helhet ska kunna planeras och byggas. I vårt pressrum kan du läsa vårt pressmeddelande kopplat till detta.

  • Riksdagen beslutade om infrastrukturpropositionen.

    Riksdagen beslutade om infrastrukturpropositionen.

    Riksdagen godkänner vad regeringen föreslår om att den ekonomiska ramen för åtgärder i den statliga transportinfrastrukturen m.m. som finansieras med anslagsmedel under perioden 2022-2033 ska uppgå till 799 miljarder kronor. Läs mer på riksdagens webbplats.

    Nu vet vi hur mycket pengar som kommer att satsas på infrastruktur under perioden 2022-2033.

  • Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en ny nationell infrastrukturplan

    Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett förslag till en ny nationell infrastrukturplan

    Regeringen uppdrar åt Trafikverket att upprätta ett förslag till en trafikslags- övergripande nationell plan för utveckling av transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033. Läs mer på regeringskansliets webbplats.

    Det som står om Norrbotniabanan i regeringens underlag till Trafikverket:

    ”Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Trafikverket ska särskilt redovisa förutsättningarna för en utbyggnad av järnväg i norra Sverige, utöver de namngivna etapperna på Norrbotniabanan. De etapper av Norrbotniabanan som ingår i nu gällande plan (Umeå–Dåva, och (Umeå) Dåva–Skellefteå) ska genomföras. Utbyggnad av den därefter kvarvarande delen Skellefteå–Luleå bör påbörjas inom planperioden.”

  • Regeringen påskyndar arbetet med Norrbotniabanan

    Regeringen påskyndar arbetet med Norrbotniabanan

    Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att påbörja planeringsarbetet av sträckan Skellefteå–Luleå på Norrbotniabanan med syfte att möjliggöra för en byggstart av sträckan inom ramen för kommande nationella infrastrukturplan.

    Grönt ljus för hela Norrbotniabanan! Regeringens besked innebär att Trafikverket inte behöver vänta in nästa Nationella infrastrukturplan som beslutas våren 2022 utan kan gå vidare med planeringen norrut direkt. Det innebär också att Trafikverket säkrar sin kompetens inom projektet så att de inte försvinner när planeringen mellan Umeå och Skellefteå färdigställs till årsskiftet. Dessutom meddelade regeringen att en byggstart för den norra etappen ska inkluderas i den kommande infrastrukturplanen.

  • Regeringen vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr

    Regeringen vill tidigarelägga infrastruktursatsningar i norr

    Med anledning av de stora industriinvesteringarna i Norrbotten och Västerbotten uppdrar regeringen åt Trafikverket att utreda förutsättningarna för att tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar.

    Regeringens stöd är viktigt för att ge investeringarna i norr full effekt, både regionalt och nationellt. Trafikverkets uppdrag att utreda tidigareläggningar och flaskhalsar i norra Sverige är välkommet, då det är en självklarhet att en sådan tillväxtregion ska kunna erbjuda goda möjligheter att resa och frakta hållbart.
  • Trafikverket redovisar deras förslag till en ny nationell infrastrukturplan

    Trafikverket redovisar deras förslag till en ny nationell infrastrukturplan

    Trafikverket redovisar deras förslag till en ny nationell infrastrukturplan för perioden 2022–2033.

    Förslaget ut på remiss där alla intressenter har möjlighet att tycka till om förslaget och lämna synpunkter till regeringen.

    I förslaget ska nu planeringen mellan Skellefteå–Luleå samt en byggstart för sträckan finnas med. Det ska bli spännande att se hur den exakta skrivningen formuleras.

  • Här har vi möjlighet att skicka in  våra synpunkter till regeringen på Trafikverkets förslag till en ny  nationell infrastrukturplan

    Här har vi möjlighet att skicka in våra synpunkter till regeringen på Trafikverkets förslag till en ny nationell infrastrukturplan

    Ibland händer det att regeringen skjuter till ytterligare medel och/eller lägger till fler objekt som de vill ska genomföras, innan de fattar ett slutgiltigt beslut om den nya nationella planen.

  • Regeringen fastställer ny Nationell infrastrukturplan

    Regeringen fastställer ny Nationell infrastrukturplan

    Hela planeringsprocessen avslutas med att regeringen fastställer den nya nationella planen, respektive slutliga ekonomiska ramar för länsplanerna, och redovisar resultatet i en skrivelse till riksdagen.

    Nu är arbetet med den nationella infrastrukturplanen slut för denna gång. Om drygt ett år börjar arbetet igen med nästa nationella infrastrukturplan.