Bilden ovan visar; Norrbotniabanans första spadtag 23 augusti 2018 i Umeå, Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, och statsminister Stefan Löfven. Foto: Patrick Trägårdh

Mod mina vänner, mod. Det har varit många omtumlande nyheter som ramlat in i takt med att coronaviruset spridit sig över vår jord. En stund blev mediebevakningen övermäktig och jag valde att stänga ner allt och ta fram virknål och tråd och virka för första gången på årtionden. I det lilla kunde jag känna lugnet återvända. Jag tror att alla kan behöva något tillfälle att hämta andan i dessa tider.

För vår del har också vardagen förändras. Vi har styrt om till digitala möten och telefonsamtal istället för fysiska träffar. Till och med ett digitalt fika är bättre än inget! Vi vet också att detta bara är temporära lösningar och att vi så småningom ska tillbaka till ett normalläge.

Samtidigt som världen kastats in i ett undantagstillstånd så har hjulen fortsatt snurra för Norrbotniabanan. Den 19 mars beslutade regeringen att Trafikverket ska förbereda Norrbotniabanan för en byggstart, mellan Dåva och Skellefteå, redan 2023. Detta till skillnad från det som tidigare skrivits i den Nationella transportplanen, där byggstarten var satt till 2024.

Vilka goda nyheter – i teorin kan detta innebära en tidigareläggning med upp till två år! Men, det är Trafikverkets planering som i praktiken bestämmer hur snabbt själva bygget kan dra igång.

Det viktiga var att få bort bromsklossen för byggstarten då den riskerade att stanna projektet så till den milda grad att vi riskerade att förlora kompetens på Trafikverket. Med regeringens besked får Trafikverkets projektgrupp större möjligheter att själv råda över projektets tidplan och alla resurser.

“Infrastrukturprojekt är effektiva för att stimulera ekonomin och behovet av Norrbotniabanan är stort.

Vi vet av erfarenhet att det tar tid att planera nya infrastrukturprojekt. Därför är det viktigt genomföra redan beslutade infrastrukturprojekt som Norrbotniabanan, både för att motverka krisen och undvika att förvärra den”

Skriver finansminister Magdalena Andersson (S) i ett mail till NSD Länk till artikeln

Regeringens besked visar återigen på deras tydliga inriktning för projektet, vilket är mycket glädjande. Projektet kommer att genomföras och bygget ska ske i ett svep utan uppehåll. I tiden efter Corona kommer det att behövas flera stimulansåtgärder och då ligger bygget av Norrbotniabanan där med sina cirka 8 000 årsarbeten, kanske ännu fler, och får hjulen att snurra igen.

Jag måste säga att regeringens besked kom i rätt tid, i en stund då jag verkligen behövde få hjälp med att höja blicken och se framåt. Och vet ni, det ser ljust ut.

På återhörande, Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanegruppen