PODDEN
I Norrbotniabanegruppens podd tar vi upp aktuella händelser kopplat till Norrbotniabanan utifrån ett regionalt, nationellt och europeiskt perspektiv.
Vi som pratar kring ämnet är Eva Lundqvist och Elisabeth Sinclair, till hjälp har vi den allvetande lokföraren (spelad av Olof Wretling).
#16 Sträckan Umeå–Dåva
I detta avsnitt sitter vi mitt i avverkningskorridoren för Norrbotniabanan mellan Umeå–Dåva. Vi fortsätter att prata med Tomas Boström från Trafikverket, projektledaren för sträckan. Vilka är de största utmaningarna med bygget? Varför är detta ett prioriterat projekt? Och hur hanteras alla massor? Tomas, som i sommar arbetat 40 år ...
#15 Bygget av Norrbotniabanan
Visste du att bygget av Norrbotniabanan pågår mellan Umeå och Dåva? I detta avsnitt träffar vi Tomas Boström på Trafikverket, projektledare för sträckan. Han är dessutom tidigare kollega med Elisabeth från bygget av Botniabanan, så det blir mycket jämförelser mellan de två stora infrastrukturprojekten. Vi kommer även in på ...
#14 Tillbaka till framtiden
Hur påverkar den omtumlande pandemin det dagliga arbetet i projektet Norrbotniabanan? Fortskrider Trafikverkets planering upp mot Skellefteå ändå? Och hur kan denna nya järnväg vara en katalysator i framtiden, efter Corona? Det tar vi bland annat upp i detta avsnitt, vi pratar även om bromstesterna på Haparandabanan och sovkapslar ...
#13 Det våras för spåren
I detta avsnitt tar vi upp två glädjande besked för järnvägsspår i norra Sverige. Dels så har tågtestbanan mellan Arvidsjaur och Jörn fått klartecken från Trafikverket, en idé som offentliggjordes för sju år sedan. Hur den uppkom berättar idékläckaren Lars-Åke Tjernström mer om. Sedan så har regeringen tillstyrkt ansökan ...
#12 Luciatåget
Vi sammanfattar året som gått med bland annat att Norrbotniabanan fanns med som en egen punkt i januariavtalet, att den första sträckan längs banan har vunnit laga kraft, länsstyrelsens resursbrist samt hur viktigt det är att fortsätta att prata om Norrbotniabanans betydelse för regionen, nationellt samt Europa. Och behovet ...
#11:2 Skellefteå–Luleå
Så var det dags för den sista delen på vår framtidsresa längs Norrbotniabanans tänkta sträckning. Hur påverkas Piteå och Luleå av den befintliga järnvägskorridoren? Vad menas med säcklösning i järnvägssammanhang? Och varför är norra Sverige så attraktivt för energislukande etableringar? Vår allvetande lokförare (spelad av Olof Wretling) Ja, han ...
#11:1 Skellefteå–Luleå
Vi fortsätter vår framtidsresa längs Norrbotniabanans sträckning från Skellefteå mot Byske. Hur går Länsstyrelsens resursbrist och regeringens besked om intensifiering av Norrbotniabanan ihop? Vad är skillnaden mellan planerad linjedragning och järnvägskorridor? Drömmer du kanske om att bli lokförare? Ja, då kommer du att få ett och annat tips... Vår ...
#10 Ger Norrbotniabanan mest jämställdhet för pengarna?
För att en plats ska vara attraktiv måste den kunna erbjuda utvecklande arbeten, kommunikation samt en meningsfull fritid – för både män och kvinnor. Hur kan vi med infrastruktursatsningen Norrbotniabanan öka medvetenheten om och värdera jämställdhetseffekterna som skapas? Och varför är det så viktigt? Det tar vi upp i ...
#9:2 Umeå–Skellefteå
Vår framtidsresa längs Norrbotniabanans sträckning fortsätter från Robertsfors mot Skellefteå. Vi får i detta avsnitt ta del av inriktningarna för det framtida Bureå samt höra om Skellefteå kommuns visioner, utmaningar och möjligheter i och med Norrbotniabanans ankomst. På tal om ankomst, är det någon som egentligen vet när man ...
#9:1 Umeå–Skellefteå
Nu startar vår framtidsresa med Norrbotniabanan. En resa där vi i detta avsnitt tar oss från Umeå Centralstation till platsen för Robertsfors kommande resecentrum. Vi träffar en kommunchef (Karin Ahnqvist) och två kommunalråd (Hans Lindberg och Patrik Nilsson) som berättar om sina utmaningar och visioner blandat med historiska tillbakablickar. ...
Norrbotniabanegruppen är en intresseorganisation som arbetar med information och opinionsbildning i syfte att förankra samt intensifiera arbetet med förverkligandet av Norrbotniabanan hos beslutsfattare och aktörer.
Norrbotniabanegruppen bildades 1999 och finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, Billerud, LKAB och StudentConsulting.
Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Region Västerbotten, Region Norrbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda.
Norrbotniabanan AB ger projektet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform. Bolaget företräder och samordnar berörda kommuner och regioner i finansiella, formella samt övergripande frågor med regeringen, Trafikverket och EU.
KONTAKT
NORRBOTNIABANEGRUPPEN
Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se
NORRBOTNIABANAN AB
Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair
Projektledare, Norrbotniabanegruppen
+46(0)730-59 60 10

Eva Lundqvist
Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen
+46(0)70-236 67 89

Gusten Granström
CEO, Norrbotniabanan AB
+46(0)70-665 57 85