Det är tio år sedan Trafikverket avslutade järnvägsutredningarna för hela Norrbotniabanan. Via denna länk kommer du till Trafikverkets karta med beslutad järnvägskorridor. Nu har Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att påbörja planeringen mellan Skellefteå–Piteå–Luleå. Det är under planarbetet som Norrbotniabanans exakta dragning inom järnvägskorridoren fastställs.
Trafikverket kommer genom informationsmöten, samråd och granskningar att informera och föra dialog med de som är berörda i närområdet. Innan denna process kommer igång har Norrbotniabanegruppen bjudit in representanter från Trafikverket, Norrbotniabanan AB, Skellefteå kommun, Piteå kommun och Luleå kommun för att informera om aktuellt läge för Norrbotniabanan i ett samtalscafé. Efter presentationerna kommer det att ges tid för frågor och samtal.
Tisdag 14 december, 18.30–20.00
Amfiesalen, Furunäsets Hotell, Belonasvängen 2 B, Piteå
Lokalen har plats för 130 personer, visa vaccinationsbevis samt legitimation vid entrén. (Munskydd och handsprit finns på plats. Vi följer smittläget och Folkhälsomyndighetens rekommendationer löpande)
Eventet sänds inte live, men på denna sida kommer du att kunna se de filmade presentationerna i efterhand.
Skicka gärna med frågor genom att kommentera nedan.
Varmt välkomna!
Här kan du se presentationerna i efterhand.
Tack alla ni som medverkade på samtalscaféet i Piteå samt ni som engagerar er i andra forum. Vi stänger nu chattfunktionen på denna sida och hänvisar till Trafikverkets webbplats där ni kan följa det kommande planeringsarbetet för sträckan Skellefteå Luleå.
Hur mycket av Pitsund, ”Piteås port mot havet”, kommer finnas kvar? Hur kan ni ha beslutat det alternativet istället för E4 dragningen?
Hej Katarina. Det är Trafikverket som ansvarar för Norrbotniabanans dragning samt planerar och bygger den. På Trafikverkets webbplats, kommer information att uppdateras kontinuerligt gällande sträckan Skellefteå-Luleå.
Här kan du läsa mer om Trafikverkets beslut från 2011.
Här är en länk till Trafikverkets webbkarta med den valda korridoren
Vilken galenskap att förstöra centrum med ett stort resecentrum mitt i stan…
Redan nu är det problem med trafiken genom stan. Att tränga in flera tågbanor, ett stort resecentrum och all den extra trafik som ska ta sig dit. Samt parkering… Hur har ni tänkt att det ska rymmas…. Kommer bli totalt kaos. Varför inte välja Lomtjärn ist. Gör en folkomröstning så vi alla får säga vad vi tycker och inte bara ni….
Skulle säga att situationen skulle bli mycket bättre än vad den är idag med en central placering. NBB byggs med planskilda korsningar, vi skulle därför få bort en av de sämsta korsningavinklarna av väg/järnväg som finns idagg tillsammans med passagen från timmerleden till backens industriområde samt flera passager gör barn som ska passera nuvarande järnväg till Pitholmsskolan. Lägg därtill att nuvarande godsbangård byggs bort och förläggs ute på Piteholm. Detta skapar fina möjligheter till både förtätning och efterfrågade parkeringsplatser. Sen som boende i stan har jag aldrig haft ett problem att hitta en parkeringsplats, så det behovet är grovt överskattat. Finns även många studier som visar på problematiken med perifera stationslägen som Lomtjärn…
Tack för fråga och svar Per och Erik. Det är Trafikverket som ansvarar för Norrbotniabanans dragning samt planerar och bygger den. På Trafikverkets webbplats, kommer information att uppdateras kontinuerligt gällande sträckan Skellefteå-Luleå.
När lägger ni ut de filmade presentationerna?
Hej Danne, nu är filmen på plats. Som du säkert redan upptäckt :)
Tack alla ni som medverkade på samtalscaféet i Piteå samt ni som engagerar er i andra forum. Vi stänger nu chattfunktionen på denna sida och hänvisar till Trafikverkets webbplats där ni kan följa det kommande planeringsarbetet för sträckan Skellefteå Luleå.