Med femtio dagar kvar till valet slår det mig plötsligt: visst förstår väl alla hur viktigt det är att vi röstar i EU-valet? För att vara tydlig, EU har haft stor betydelse för Norrbotniabanans tillblivelse och kommer att ha stor betydelse under lång tid framöver. Din röst behövs mer än någonsin för att bygga norra Sverige än starkare.

När EU började se över infrastruktursystemet i början av 2010 följde norra Sveriges representanter arbetet med stort intresse. När det första utkastet kom 2011 jublade vi högt i norr! Äntligen fanns norra Sverige med i det Europeiska stomnätet för järnväg. I november 2013 spikades kartorna med norra Sverige väl synligt. Tro det eller ej, men tidigare hade många av de kartor som presenterades på möten kapats norr om Helsingfors. Men i ärlighetens namn har EU varit väldigt duktiga på att ta till sig den information som de fått och successivt har de byggt vidare på sin kunskapsbank. Många gånger har jag blivit stolt över de kunskaper de har om norra Sverige. Bra jobbat av oss alla!

Men åter till 2013. Vi blev lite snopna när vi blev varse att EU, samtidigt som man spikade stomnätet, också lanserade och beslutade om nio stycken stomnätskorridorer. Korridorer är av stor betydelse för EUs transporter, du kan läsa mer om det i blogginlägget “Korridorer hit och korridorer dit”. Intresset för stomnätskorridorerna dominerade i media. En av korridorerna, Skandinavien–Medelhavet (ScanMed), sträckte sig till Sverige men slutade dessvärre i Stockholm. Plötsligt var vi tillbaka vid en kartbild som täcktes av korridorer korsan och tvärsan men där norra Sverige åter var en vit fläck.

Visserligen hade det blivit möjligt att via stomnätet söka medfinansiering för planering och bygge av Norrbotniabanan, men stomnätskorridorerna tilldelades hela 80 % av all infrastrukturbudget. Konkurrensen är stenhård mellan projekten, men det pekar på vikten av dessa transportstråk. Att norra Sverige ännu inte var med på kartan hade helt enkelt att göra med att man inte hade alla pusselbitar på plats. Därför var North Sweden, med flera, snabbt på banan och började kika på möjligheterna att förlänga stomnätskorridoren norrut.

2016 bjöd North Sweden in Pat Cox, ordförande för ScanMed-korridoren, till Luleå. Mötet ägde rum i slutet av maj och det var ovanligt varmt dagen då vi träffades i Luleås hamn. Blundade man kunde man höra linorna slå mot båtarnas master och semesterkänslan kom som ett brev på posten. Många liksom jag hade ännu inte skrudat om till sommarkostymen och jag kände hur svetten lackade och strumporna klistrades mot benen under byxorna. Lika förvånad var Pat Cox som plötsligt vände sig mot följet, slog ut armarna och skrattande utbrast ”Var är vi? Rivieran? Har ni det alltid så här?” Stämningen var på topp och Luleå hamn fick berätta sin historia som följdes av andra företag, kommuner, Botniska korridoren och givetvis ordföranden för Norrbotniabanegruppen, Lorents Burman.

Pat Cox, Lorents Burman, Elvy Söderström och Peter Roslund.

På kvällen fortsatte resan till Kiruna och fortsatta samtal på både låg och hög nivå. Efter kvällens middag, nära midnatt, var vi alla på väg mot sömnen. Men inte Pat Cox: ”Jag måste ta en promenad i det underbara vädret” och vi förstod att han syftade på midnattssolen. Vi följdes åt till stadshuset och jag kunde inte låta bli att glädjas åt hans entusiasm över ljuset som jag själv fått glädjen att växa upp i. Strax innan stadshuset och utsiktspunkten över gruvområdet stannade han till och pekade på raketen som står som en påminnelse om Spaceport Sweden. Tänk så roligt att få lära denna kunniga och engagerade man, som var EU parlamentets talman 2002–2004, något nytt. Sällan har man skådat en lika stor vetgirighet.

Efter studiebesök, både i gruvan och i LKAB Malmtrafikens lokhallar, bad Pat Cox om ordet. Han höjde sina händer i en avvärjande rörelse, log och sa ”Mina vänner, ni har övertygat mig, ni behöver inte argumentera mer för er sak. Er fortsatta framgång går nu via nyckeln till er huvudstad”. Med detta menade han givetvis att vi behövde föra samtal på nationell nivå. Stärkt av hans ord fortsatte arbetet gentemot regeringen. Våren 2018 begärde den svenska regeringen att EU skulle se över möjligheterna att förlänga ScanMed-korridoren norrut till Kiruna–Narvik och till Haparanda–Uleåborg.

Under våren 2019 väntas EU komma med beslutet om förlängningen. Jag vill vara tydlig med att det är många som har arbetat för, bidragit till och tagit avgörande steg när frågor ställts på sin spets. Det gäller såväl den svenska regeringen som rösterna i norr. En av många som var en stark röst för norra Sverige var Jens Nilsson, ledamot i EU parlamentet 2011 till 2018. Dessvärre finns han inte längre med oss och därför måste vi nu rösta för en ny stark röst för norra Sverige. Vem röstar du på?

PS. Två veckor efter Pat Cox varma och soliga besök vräkte snöblandat regn ner och vindarna nådde nästan stormstyrka, givetvis i samband med skolavslutningarna. Man ska inte underskatta turen!

Information om EU-valet

EU-valet 2019 Information från Sveriges riksdag.

Tema EU-valet 2019 Information från nyhetssajten Europaportalen.

Svenska kandidater till EU-parlamentet 2019 Här listar Europaportalen alla kandidater från de nio partier som i dag finns representerade i EU-parlamentet.

Kandidater från Norr- och Västerbottens län

Listan nedan är hämtad från Europaportalen. Inom parentes framgår vilken partigrupp i EU-parlamentet som de svenska partierna i dag tillhör.

Moderaterna (EPP)
6. Micaela Löwenhöök, Västerbottens län
23. Birgit Meier-Thunborg, Norrbottens län
24. Anton Bergström, Västerbottens län

Centerpartiet (Alde)
7. Tomas Mörtsell, Storuman
16. Madelaine Jakobsson, Nordmaling
22. Eric Lundvall, Luleå

Liberalerna (Alde)
11. Maria Lundqvist-Brömster, Nordmaling
31. Thomas Söderström, Luleå
32. Christina Soldan, Skellefteå
50. Nor Gül, Umeå

Kristdemokraterna (EPP)
11. Birgitta Nordvall, Umeå
35. Håkan Kero, Pajala
39. Roland Sjögren, Lycksele

Socialdemokraterna (S&D)
4. Erik Bergkvist, Umeå
17. Beatrice Öhman, Boden

Vänsterpartiet (GUE/NGL)
10. Carolina Gustafsson, Norrbotten
21. Agneta Hansson, Västerbotten
24. Bore Sköld, Västerbotten

Miljöpartiet (Gröna/EFA)
12. Henrik Blind, Jokkmokk
17. Elin Söderberg, Umeå
28. Nils Seye Larsen, Umeå
33. Mariam Salem, Umeå

Sverigedemokraterna (ECR)
15. Robert Lund, Boden
24. Paula Palmqvist, Gällivare