Podd2019-03-19T14:37:47+00:00

PODD

Norrbotniabanegruppens podcast “En bana – tre spår” tar upp infrastrukturprojektet Norrbotniabanan som är så mycket mer än bara en ny järnväg. Hur kan detta spår i norr vara så viktigt för hela Sverige och Europa? Projektledaren Elisabeth Sinclair (fjärde generationen av fem möjliga i järnvägsbranschen och med en gedigen kunskap inom området) och kommunikatören Eva Lundqvist (tvåfaldig tågluffare med nyupptäckt infrastrukturkärlek) spårar svar på olika järnvägsfrågor med anknytning till Norrbotniabanan. Till hjälp har de Lokföraren (spelad av Olof Wretling) som i varje avsnitt befinner sig på ett järnvägsspår någonstans i Sverige.

#8 Vi är på (järn)väg

19 mars, 2019|

I regeringsöverenskommelsen från januari 2019 står att planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Vad menas riktigt med det? Och varför är det så bråttom med att få Norrbotniabanan färdigställd så snart det bara går? Vår käre lokförare (spelad av Olof Wretling) är nog den ...

#7 God fortsättning

18 december, 2018|

2018 har varit ett mycket händelserikt år för projektet Norrbotniabanan. I vårt senaste poddavsnitt blickar vi tillbaka på fyra milstolpar varvat med julhälsningar till alla de som är en del av förverkligandet av banan. Sedan hoppas vi på en lika god fortsättning också såklart. Den allvetande lokföraren (spelad ...

#6:1 Från toppluva till stövel

11 november, 2018|

Under våren 2018 lämnade regeringen in en begäran till EU om att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Skandinavien-Medelhavet, från Stockholm vidare mot Haparanda och Narvik. I detta avsnitt får ni följa Elisabeth och Eva i den södra delen av denna transportkorridor från Innsbruck i norr till Valetta ...

#6:2 Från toppluva till stövel

5 november, 2018|

Vi fortsätter i detta avsnitt att följa Elisabeth och Eva längs den södra delen av transportkorridoren Skandinavien-Medelhavet. Till en början 1 000 meter under markytan i Brennerpasset och Europas i dagsläget största infrastrukturprojekt, Brenner base tunneln. Där får vi bland annat veta vilken maskin som är viktigare än ...

#5 Första spadtaget

5 september, 2018|

Den 23 augusti 2018 tog statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon det första spadtaget för Norrbotniabanan. En historisk dag med overklighetskänsla. I detta femte avsnitt får du ta del av intervjuer med några nyckelpersoner kring projektet från Trafikverket, Norrtåg och Norrbotniabanan AB som också var på ...

#4 Klivet mot drivet

21 juni, 2018|

Vilken betydelse kommer Norrbotniabanan att få vad gäller våra personliga drivkrafter, nöjen, arbete och studier? På vilket sätt är kultur en viktig del när man bygger attraktiva samhällen? Och hur ser det ut med kompetensförsörjningen i Norr- och Västerbotten? Det diskuterar vi i detta fjärde poddavsnitt “Klivet mot ...

#3 Det ska vara gott att leva

4 juni, 2018|

Vilken roll har järnvägen som samhällsbyggare och varför tar planeringen så lång tid? Och hur är det egentligen med vår självbild och omvärldens bild av norra Sverige? Det tar vi upp i detta tredje poddavsnitt “Det ska vara gott att leva”. Vi nämner även vikten av att samarbeta ...

#2 För godset i tiden

16 maj, 2018|

Hur mycket gods fraktas från Norra Sverige, och varför är behovet av Norrbotniabanan så stort? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi kallar “För godset i tiden”. Dessutom jämför vi stålhjul med gummihjul samt beskriver hur signalsystemet ERTMS har påverkat godsets väg från norr till söder. ...

#1 Mammas pengar

23 april, 2018|

Varför är Norrbotniabanan så viktig för Sverige och varför är den nationella transportplanen så viktig för Norrbotniabanan? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi valt att kalla “Mammas pengar”. Dessutom pratar vi om finansiering och om vikten av kunskap, både när det gäller Norrbotniabanan samt ...

Ladda fler

Norrbotniabanegruppen är en partipolitiskt obunden intressegrupp som verkar för Norrbotniabanans förverkligande. Norrbotniabanegruppens arbete finansieras av kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda, Region Norrbotten, Region Västerbotten. Samt näringslivet Boliden Mineral AB, Smurfit Kappa, SSAB EMEA AB, SCA Munksund, Norrbottens Byggmästareförenings Fastighets AB, BILLERUDKORSNÄS och LKAB.

Norrbotniabanegruppen arbetar med information, opinionsbildning och lobbying i syfte att förankra projektet hos beslutsfattande aktörer. Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har ett fortlöpande samarbete.

Norrbotniabanan AB bildades 2008 av Landstinget i Norrbotten och Region Västerbotten samt kommunerna Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda ett gemensamt bolag, Norrbotniabanan AB, för att:
– Ge det fortsatta arbetet en tydlig juridisk och organisatorisk plattform.
– Tydligt markera allvaret i regionens egen ambition och engagemang för att genomföra projektet.

KONTAKT

NORRBOTNIABANEGRUPPEN
Skellefteå kommun, Samhällsutveckling, 931 85 Skellefteå, info@norrbotniabanan.se

NORRBOTNIABANAN AB
Svartuddsvägen 1, 941 85 Piteå

Elisabeth Sinclair
Projektledare, Norrbotniabanegruppen
+46(0)730-59 60 10

Eva Lundqvist
Kommunikatör, Norrbotniabanegruppen
+46(0)70-236 67 89

Gusten Granström
CEO, Norrbotniabanan AB
+46(0)70-665 57 85

sv_SESwedish
sv_SESwedish