Podd | 6 november, 2018

En bana – tre spår | #6:2 Från toppluva till stövel


Vi fortsätter i detta avsnitt att följa Elisabeth och Eva längs den södra delen av transportkorridoren Skandinavien-Medelhavet. Till en början 1 000 meter under markytan i Brennerpasset och Europas i dagsläget största infrastrukturprojekt, Brenner base tunneln. Där får vi bland annat veta vilken maskin som är viktigare än den 400 meter långa tunnelborrmaskinen samt varför detta projekt är så betydelsefullt för hela Europa. Resan fortsätter vidare till infrastrukturprojekt på Sicilien och Malta, långt borta men ändå så nära. Lokföraren (spelad av Olof Wretling) blir i detta avsnitt mörkrädd av sina egna dagdrömmar och förklarar vad som händer i kroppen om man fryser om huvud och fot…

Ta chansen att träffa dagens experter och pionjärer inom gruvindustrin. Vi kommer att vara på plats på Future Mine & Mineral 2019 för att prata om Norrbotniabanans betydelse utifrån tillväxt, hållbarhet och kompetensförsörjning.

Blogg | 5 november, 2018

På resande fot längs södra ScanMed-korridoren

Detta är en bloggtext till poddavsnittet “En bana – tre spår | #6:2 Från toppluva till stövel”

Det var en makalös syn vid inflygningen till Innsbruck! Från ett relativt platt landskap reste sig plötsligt bergskedjan rakt upp i skyn. Det kändes som att kryssa fram mellan bergstopparna innan planet susade ner i dalen och landade. Man undrar om människorna som bor där verkligen förstår vilket vackert landskap de lever i? Det är lätt att bli hemmablind, något jag förstått när jag återvänt till min barndomsstad Kiruna med omnejd.

Podd | 2 november, 2018

En bana – tre spår | #6:1 Från toppluva till stövel

Under våren 2018 lämnade regeringen in en begäran till EU om att förlänga en av de nio stomnätskorridorerna, Skandinavien-Medelhavet, från Stockholm vidare mot Haparanda och Narvik. I detta avsnitt får ni följa Elisabeth och Eva i den södra delen av denna transportkorridor från Innsbruck i norr till Valetta i söder. Vilken betydelse har denna korridor för Norrbotniabanans förverkligande? Vad är TEN-T och varför pratas det så ofta om korridorer i järnvägssammanhang? Hur finansieras stora infrastrukturprojekt ? Och var ligger Europas längsta nästan-bro? Lokföraren (spelad av Olof Wretling) blir i detta avsnitt stoppad i säkerhetskontrollen, och har sin alldeles egna fundering på hur dansken kan komma torrskodd till Tyskland…

Blogg | 1 november, 2018

Korridorer hit och korridorer dit

Detta är en bloggtext till poddavsnittet “En bana – tre spår | #6:1 Från toppluva till stövel”

Det är lätt att tappa tråden när vi använder ordet korridor. Men ordet i sig står ju för en lång gång eller en smal remsa och det är väldigt användbart när det gäller att beskriva infrastruktur och transporter. Till exempel talar Trafikverket om järnvägskorridor när det gäller planeringen av en järnvägs exakta dragning.

En bana - tre spår | #5 Första spadtaget
Podd | 6 september, 2018

En bana – tre spår | #5 Första spadtaget

Den 23 augusti 2018 tog statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets Generaldirektör Lena Erixon det första spadtaget för Norrbotniabanan. En historisk dag med overklighetskänsla. I detta femte avsnitt får du ta del av intervjuer med några nyckelpersoner kring projektet från Trafikverket, Norrtåg och Norrbotniabanan AB som också var på plats denna soliga dag. Lokföraren? (Spelad av Olof Wretling) Jo, han räknar pandroler, drar paralleller till Västerbottensosten och drömmer om när han inviger banan i sin helhet med inlevelse och skönsång…

Blogg | 5 september, 2018

Det första spadtaget – Äntligen!

Detta är en bloggtext till poddavsnittet “En bana – tre spår | #5 Första spadtaget”

Känslan av födelsedag, förväntan och pirr. Det sammanfattar morgonen den 23 augusti då statsminister Stefan Löfven och Trafikverkets generaldirektör tog första spadtaget, eller rättare sagt de första rejäla skoporna, till det som ska bli Norrbotniabanan. Ett strålande väder satte guldkant på den historiska händelsen. Det kändes nästan lite overkligt att äntligen vara där efter att ha jobbat för igångsättningarna av bygget i över arton år. Och glädjen hos alla som var där, inklusive statsministern, gick inte att ta miste på. I sitt tal konstaterade han att näringslivet i norra Sveriges är av avgörande betydelse för vårt land och Europa. Eftersom det är här som malmen bryts och det gröna guldet växer är det självklart att vi ska ha en fungerande järnväg även i norra Sverige – för vår egen, övriga landets och Europas skull.

Podd | 21 juni, 2018

#4 Klivet mot drivet

Vilken betydelse kommer Norrbotniabanan att få vad gäller våra personliga drivkrafter, nöjen, arbete och studier? På vilket sätt är kultur en viktig del när man bygger attraktiva samhällen? Och hur ser det ut med kompetensförsörjningen i Norr- och Västerbotten? Det diskuterar vi i detta fjärde poddavsnitt “Klivet mot drivet”. Vi avslutar även med den Nationella transportplanen, hur säkert sitter vi i egentligen? Vår allvetande lokförare (spelad av Olof Wretling) drömmer sig bort till sina främsta kulturspår på mötesstationen i Träskholm, där den kungliga operan i Storblåliden är ett spår av många.

Blogg | 21 juni, 2018

Klivet mot drivet

Vissa dagar längtar man extra mycket efter Norrbotniabanan. I fredags var det en sådan dag för mig. Då gjorde jag en veritabel turné längs kusten: från examensfirande i Luleå, mellanlandning i Piteå och konferens i Skellefteå innan jag till slut nådde hemmet utanför Umeå efter klockan nio. Tänk om man bara hade kunnat kasta sig […]

Podd | 5 juni, 2018

#3 Det ska vara gott att leva

Vilken roll har järnvägen som samhällsbyggare och varför tar planeringen så lång tid? Och hur är det egentligen med vår självbild och omvärldens bild av norra Sverige? Det tar vi upp i detta tredje poddavsnitt “Det ska vara gott att leva”. Vi nämner även vikten av att samarbeta i det stora och lilla och att alla borde tänka till en extra gång i sina reseval. Och vår allvetande lokförare (spelad av Olof Wretling) befinner sig i en stekhet lokförarhytt vid mötesstationen i Laduberg, sugen på en kylande glass med smak av tall.

Blogg | 4 juni, 2018

Det ska vara gott att leva! I hela Sverige.

Lusthusbacken i Piteå, naturstaden Kronan i Luleå. Vackra namn som väcker intresset, eller hur? Men också två konkreta bevis på att det byggs mycket i norra Sverige. Glädjen blir ännu större när man inser vilka fördelar Norrbotniabanan för med sig. Banan gör det enklare att bo här och jobba där. Eller tvärtom. Och kommunerna har […]

Podd | 18 maj, 2018

#2 För godset i tiden

Hur mycket gods fraktas från Norra Sverige, och varför är behovet av Norrbotniabanan så stort? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi kallar “För godset i tiden”. Dessutom jämför vi stålhjul med gummihjul samt beskriver hur signalsystemet ERTMS har påverkat godsets väg från norr till söder. Och vem för egentligen godsets talan på järnvägen? Förutom då lokföraren (spelad av Olof Wretling) som är hela fyra timmar försenad på mötesplatsen i Lubboträsk med ett gäng timmerstockar…

Blogg | 16 maj, 2018

För godset i tiden

Godset är grunden för Norrbotniabanan, punkt. På köpet får vi en lika nödvändig som efterlängtad persontrafik. Ibland får vi kritik för att vi pratar för mycket gods och ibland får vi kritik för att vi pratar för mycket persontrafik, men ni fattar grejen. Godset är grunden för Norrbotniabanan även om vi längtar så oerhört mycket efter persontrafiken också.

Podd | 27 april, 2018

#1 Mammas pengar

Varför är Norrbotniabanan så viktig för Sverige och varför är den nationella transportplanen så viktig för Norrbotniabanan? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi valt att kalla “Mammas pengar”. Dessutom pratar vi om finansiering och om vikten av kunskap, både när det gäller Norrbotniabanan samt bilden av norra Sverige. Och den allvetande lokföraren har ett och annat förslag för framtiden direkt från mötesstationen i Myrträsk.

Blogg | 23 april, 2018

Mammas pengar

Äntligen är det första avsnittet av vår podd ”En bana tre spår” inspelat! Avsnittet har vi döpt till “Mammas pengar” och det lanseras 27 april. Svettigt med inspelningen, men ack så roligt! Springer med raska steg till bussen för vidare färd mot Umeå. Tänk om banan hade börjat byggas 2010 enligt de första planerna! Vilken njutning att stiga på i Skellefteå och anlända till Umeå bara en timme senare. Men det löns inte att gråta över spilld mjölk. Nu är ju Norrbotniabanan äntligen på väg in i den nationella transportplanen igen och byggstarten i höst närmar sig!

Podd | 18 april, 2018

Introduktionsavsnitt

Norrbotniabanegruppens podcast “En bana – tre spår” tar upp infrastrukturprojektet Norrbotniabanan som är så mycket mer än bara en ny järnväg. Hur kan detta spår i norr vara så viktigt för hela Sverige och Europa? Projektledaren Elisabeth Sinclair (fjärde generationen av fem möjliga i järnvägsbranschen och med en gedigen kunskap inom området) och kommunikatören Eva Lundqvist (tvåfaldig tågluffare med nyupptäckt infrastrukturkärlek) spårar svar på olika järnvägsfrågor med anknytning till Norrbotniabanan. Till hjälp har de Lokföraren (spelad av Olof Wretling) som i varje avsnitt befinner sig på ett järnvägsspår någonstans i Sverige.

Norrbotniabanan