Podd | 5 juni, 2018

#3 Det ska vara gott att leva

Vilken roll har järnvägen som samhällsbyggare och varför tar planeringen så lång tid? Och hur är det egentligen med vår självbild och omvärldens bild av norra Sverige? Det tar vi upp i detta tredje poddavsnitt “Det ska vara gott att leva”. Vi nämner även vikten av att samarbeta i det stora och lilla och att alla borde tänka till en extra gång i sina reseval. Och vår allvetande lokförare (spelad av Olof Wretling) befinner sig i en stekhet lokförarhytt vid mötesstationen i Laduberg, sugen på en kylande glass med smak av tall.

Blogg | 4 juni, 2018

Det ska vara gott att leva! I hela Sverige.

Lusthusbacken i Piteå, naturstaden Kronan i Luleå. Vackra namn som väcker intresset, eller hur? Men också två konkreta bevis på att det byggs mycket i norra Sverige. Glädjen blir ännu större när man inser vilka fördelar Norrbotniabanan för med sig. Banan gör det enklare att bo här och jobba där. Eller tvärtom. Och kommunerna har […]

Podd | 18 maj, 2018

#2 För godset i tiden

Hur mycket gods fraktas från Norra Sverige, och varför är behovet av Norrbotniabanan så stort? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi kallar “För godset i tiden”. Dessutom jämför vi stålhjul med gummihjul samt beskriver hur signalsystemet ERTMS har påverkat godsets väg från norr till söder. Och vem för egentligen godsets talan på järnvägen? Förutom då lokföraren (spelad av Olof Wretling) som är hela fyra timmar försenad på mötesplatsen i Lubboträsk med ett gäng timmerstockar…

Blogg | 16 maj, 2018

För godset i tiden

Godset är grunden för Norrbotniabanan, punkt. På köpet får vi en lika nödvändig som efterlängtad persontrafik. Ibland får vi kritik för att vi pratar för mycket gods och ibland får vi kritik för att vi pratar för mycket persontrafik, men ni fattar grejen. Godset är grunden för Norrbotniabanan även om vi längtar så oerhört mycket efter persontrafiken också.

Podd | 27 april, 2018

#1 Mammas pengar

Varför är Norrbotniabanan så viktig för Sverige och varför är den nationella transportplanen så viktig för Norrbotniabanan? Det tar vi upp i detta poddavsnitt som vi valt att kalla “Mammas pengar”. Dessutom pratar vi om finansiering och om vikten av kunskap, både när det gäller Norrbotniabanan samt bilden av norra Sverige. Och den allvetande lokföraren har ett och annat förslag för framtiden direkt från mötesstationen i Myrträsk.

Blogg | 23 april, 2018

Mammas pengar

Äntligen är det första avsnittet av vår podd ”En bana tre spår” inspelat! Avsnittet har vi döpt till “Mammas pengar” och det lanseras 27 april. Svettigt med inspelningen, men ack så roligt! Springer med raska steg till bussen för vidare färd mot Umeå. Tänk om banan hade börjat byggas 2010 enligt de första planerna! Vilken njutning att stiga på i Skellefteå och anlända till Umeå bara en timme senare. Men det löns inte att gråta över spilld mjölk. Nu är ju Norrbotniabanan äntligen på väg in i den nationella transportplanen igen och byggstarten i höst närmar sig!

Podd | 18 april, 2018

Introduktionsavsnitt

Norrbotniabanegruppens podcast “En bana – tre spår” tar upp infrastrukturprojektet Norrbotniabanan som är så mycket mer än bara en ny järnväg. Hur kan detta spår i norr vara så viktigt för hela Sverige och Europa? Projektledaren Elisabeth Sinclair (fjärde generationen av fem möjliga i järnvägsbranschen och med en gedigen kunskap inom området) och kommunikatören Eva Lundqvist (tvåfaldig tågluffare med nyupptäckt infrastrukturkärlek) spårar svar på olika järnvägsfrågor med anknytning till Norrbotniabanan. Till hjälp har de Lokföraren (spelad av Olof Wretling) som i varje avsnitt befinner sig på ett järnvägsspår någonstans i Sverige.

Norrbotniabanan